Berlingske Business

VW-ingeniører indrømmer udledningsfusk

GERMANY VOLKSWAGEN
Martin Winterkorn gik af i september, efter skandalen med snyd med amerikanske biler for alvor var begyndt at tage fart. Han blev afløst af Matthias Müller, som er afbilledet. Foto:

Adskillige ingeniører fra den tyske bilgigant Volkswagen indrømmer nu at have fiflet med bilernes udledning for at indfri krav fra selskabets tidligere direktør.

Der skal efter alt at dømme skrives endnu et kapitel i skandalehistorien om udledning af forurening fra tyske Volkswagens biler.

Indtil videre har snyd med bilernes software kostet selskabet milliarder af kroner og sendt aktien på en sand nedtur.

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-EARNINGS-POLLUTION-FILES

Og nu kan den tyske avis Bild berette, at adskillige Volkswagen-ingeniører har indrømmet manipulation med selskabets data for, hvor meget CO2 VWs biler udleder.

»Ansatte har antydet i en intern undersøgelse, at der har været uoverensstemmelser med kontrollen af data for brændstofforbrug. Hvordan, det er sket, bliver løbende undersøgt,« siger en unavngiven talsmand for Volkswagen ifølge Reuters.

04BUSTOPSHOTS-GERMANY-US-AU.jpg

Selskabet afviser at kommentere oplysningerne om ingeniørernes indrømmelser i den tyske avis Bild.

Manipulationen skulle ifølge avisen være sket, fordi ambitiøse målsætninger hos VWs tidligere administrerende direktør Martin Winterkorn var særdeles svære at indfri.

Winterkorn skulle således i 2012 have sagt på en bilmesse, at Volkswagen ville mindske CO2-udledningen med 30 procent frem mod 2015. Ingen ingeniører havde dog angiveligt modet til at lade chefen forstå, at det ville være en overordentlig svær målsætning at indfri.

US-GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-POLLUTION-FILES

Så for at opnå Winterkorns ambitioner fiflede ingeniørerne blandt andet med dæktryk og blandede diesel med motorolie for at mindske brændstofforbruget i bilernes data. Det skulle være sket siden 2013 og frem til foråret 2015.

Allerede tirsdag beskrev flere medier, at Volkswagen havde underdrevet brændstofforbruget og CO2-udledningen fra 800.000 biler solgt i Europa. Analytikere vurderer ifølge Reuters, at der kan vente selskabet regninger for retssager, bøder og ændringer på biler for op mod 262,5 milliarder kroner som følge af skandalen.

VOLKSWAGEN

Martin Winterkorn gik af i september, efter skandalen med snyd med amerikanske biler for alvor var begyndt at tage fart. Han blev afløst af Matthias Müller.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen