Berlingske Business

VW indgår milliardaftale med USA som følge af skandalen

FILE USA VOLKSWAGEN EMISSION SCANDAL
Foto:

Volkswagen (VW) har ifølge kilder indvilget i en aftale på 14,7 mia. dollar i forbindelse med emissionsskandalen. En halv mio. biler er involveret, og desuden skal VW hjælpe med at finansiere udviklingen af en "nul-emissions-teknologi". Aftalen skal officielt annonceres tirsdag morgen i Californien.

Det skriver Financial Times.

Ifølge kilderne skal VW først bruge omkring 10 mia. dollar på at reparere eller tilbagekøbe de skandaleramte biler. Bilejerne vil blive tilbudt minimum 5100 dollar i kompensation foruden tilbagekøbsprisen. Derudover har VW indvilget i at betale 2,7 mia. dollar til en fond drevet af den amerikanske miljøstyrelse. Pengene skal betales over tre år og gå til udbedring af miljøskader.

FILE USA VOLKSWAGEN EMISSION SCANDAL

Desuden skal VW investere 2 mia. dollar over ti år i "nul-emissions-teknologi". Skandalen begyndte i september 2015 og tilbagekøbsprisen skal baseres på værdien af bilerne før skandalen. I april satte VW 16,2 mia. euro til side for at dække skandalens omkostninger på verdensplan, hvilket menes at være nok.

VOLKSWAGEN RESULTS

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen