Berlingske Business

VW: I knæ, men ikke smadret

USA-VOLKSWAGEN/
Som bekendt fik VW en mavepuster på image-kontoen, da det viste sig, at koncernen fiflede med sandheden. Men det knækker ikke VW-koncernen. Foto:

Det er dyre lærepenge at betale for emissionsfusk, hvis VW-koncernen ender med at betale op til 18 mia. dollar i bøder og kompensationer. Men det knækker ikke VW-koncernen. 60 års solidt branding-arbejde overstråler de grådige fejltagelser.

Som bekendt fik VW en mavepuster på image-kontoen, da det viste sig, at koncernen fiflede med sandheden.

Målingerne af emissionerne fra 11 millioner dieselbiler Worldwide var skræddersyet af ingeniørerne, så de viste mindre miljøskadeligt udslip, end realiteterne afslørede. Det skriver Markedsføring.

Den amerikanske justitsministerium forbereder en sag, og det samme gør EPA, det amerikanske miljøagentur.

USA-VOLKSWAGEN/

I skrivende stund risikerer VW-koncernen økonomiske krav i størrelsen 18 mia. dollar, hvis maksimum-straffene eksekveres.

VW har allerede sat syv mia. dollar af på budgettet for tredje kvartal i år. Men har skandalen reel betydning for koncernen?

– Nej, mener redaktør Christian W. Larsen:

– Hvad med at spørge, hvor mange der husker fejlen i en dims i General Motors-bilparken, der skulle sikre, at airbags ikke slog folk ihjel? Ser jeg to hænder i vejret? Den fejl kostede 124 dødsfald, resulterede i tilbagekaldelse af 30 millioner biler Worldwide, og udgifterne til alt og alle løb op i cirka to mia. dollar – et overraskende beskedent tal, der er umuligt at verificere. Det skriver Markedsføring.

– Men hvad så med BP’s olieudslip i den mexicanske golf den 20. april 2010? Her døde 11 mennesker – BP accepterede ”forliget” med ”11 counts of manslaughter” – og alt i alt betalte BP i februar 2013 godt 40 mia. dollar i diverse erstatninger og til genoprettelse af miljøet.

US-DETROIT-AUTO-SHOW

Men hvad mener redaktøren så? Er det tyske super-brand smadret?

– Nej, det er VW-brandet ikke, især ikke hvis oprydningen sker med tysk grundighed og transparens. Og det er præcis læringen i denne sag, at selv ikke de grådigste idioter kan ødelægge, hvad 60 års ordentlighed har skabt af fundament.

– Branding er pengene værd, også selv om det i disse uger ser ud til, at en fejltagelse kan være fatal. Det er den ikke, selv om det er dyre lærepenge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen