Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

VW-boss udfordrer Elon Musk: Vi kan gøre alt bedre end Tesla

MuskDiess
TV: ​Elon Musk: fotograf Hector Guerrero - 27/09/2016TH: Herbert Diess - fotograf Fabian Bimmer - 14/03/2017

Volkswagen vil overhale Tesla og alle andre på elbilmarkedet, lyder det skråsikkert fra Herbert Diess, som står i spidsen for Volkswagen-mærket. Bilsalget alene for mærket skal være én million i 2025.

Konturerne af et opsigtsvækkende slag mellem den 80 år gamle industrikæmpe Volkswagen og den blot 14-årig bilfabrikant Tesla, der har Elon Musk i spidsen, begynder for alvor at tage form.

Bilmærket Volkswagen bebuder, at det i løbet af de næste otte år vil være verdens største producent af elbiler i et skifte væk fra forbrændingsmotorer og i et klart forsøge på at inddæmme amerikanske Teslas succes.

SPLIT

Herbert Diess, der står i spidsen for VW-bilmærket, lancerer sammen med ambitionen et verbalt angreb på Tesla, der pt. kæmper for at nå sine mål om at sælge millioner af elbiler i de kommende år.

»Alt hvad Tesla kan gøre, kan vi overgå,« sagde Herbert Diess under en selskabets årlige pressekonference ifølge Financial Times.

Han lovede samtidig, at Volkswagen vil være i stand til at indtage samme dominerende position som Tesla har haft inden for luksusbiler og producere én million elbiler inden 2025. Det kan betragtes som et direkte angreb på Teslas salgsambitioner.

casper tanker lige lidt strøm

Tesla har indtil nu nået et salg på knap 80.000 elbiler - milevidt fra målet om én million elbiler inden 2020, som Elon Musk gentagne gange har proklameret.

Tesla er en konkurrent, Volkswagen tager seriøst og vil forsøge at stække, forklarede Herbert Diess.

»Tesla kommer fra et dyrt segment, men de bevæger sig ned,« sagde Herbert Diess på pressekonferencen med henvisning til den »billige« Tesla Model 3, der går i produktion i sommer og er udråbt som den amerikanske bilproducents forsøg på at lave en folkevogn:

»Det er vores ambition med vores nye arkitektur at stoppe dem der (Tesla red.), at inddæmme dem.«.

Volkswagen er lige nu i gang med en kæmpemæssig omstilling af selskabets udformning med fabrikker og tusindvis af industriarbejdere.  I løbet af de kommende år skærer bilproducenten, der holder til i Wolfsburg ikke færre end 30.000 job væk.

ladestation

Forklaringen på de mange job, der forsvinder, skal blandt andet findes i, at der er færre dele i elektriske biler såsom gearkasser og andre motordele, der ellers har skullet tusindvis industriarbejdere til at samle.

Volkswagen forventer, at der vil komme op mod 9.000 nye job, der skal tage sig af produktionen af elbiler blandt andet på en elmotorfabrik i Kassel.

Ser man på hele Volkswagen-familien, der har 12 bilmærker (Audi, Porsche, Seat og Skoda m.fl.) kan den fremvise en omsætning på svimlende 1.629,75 milliarder kroner sidste år. Tesla til sammenligning sælger for 47,46 milliarder kroner i 2016.

Tesla-salget stiger i udlandet

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen