Berlingske Business

VW-aktionærer har fået nok: Vil have ny chef udefra

VOLKSWAGEN
Den nye administrerende direktør, Matthias Müller, mærker allerede presset. Foto:

Union Investment, en af Tysklands største kapitalforvaltere, mener, at Volkswagen skal hente en ny administrerende direktør og en ny bestyrelsesformand ind udefra, hvis tilliden til bilproducenten skal genopbygges.

Ingo Speich, porteføljemanager hos Union Investment, er ikke tilfreds med Volkswagens valg af ledere. Både den nye administrerende direktør, Matthias Müller, og bestyrelsesformand, Hans Dieter Pötsch, har været hos Volkswagen-gruppen i årevis.

Det skriver Financial Times.

GER

- Det havde været meget bedre at få nye, friske folk ind i ledelsen og bestyrelsen, som kunne få markedernes tillid tilbage, siger Ingo Speich, som er skuffet over de udnævnelser og den information, Volkswagen har offentliggjort, ifølge Financial Times.

- Matthias Müller var en del af Volkswagen før. Derudover var han chef for Porsche, og Porsche brugte også diesel-motorer. OK, de var selvfølgelig fra Volkswagen-brandet, men han er også involveret i sagen, siger Ingo Speich. Han fremhæver Siemens, der i 2006 og 2007 udnævnte outsidere til selvsamme poster efter en korruptionsskandale.

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-EARNINGS-POLLUTION-FILES

Andre aktionærer har kritiseret Volkswagens bestyrelse, hvor kun et enkelt ud af 20 medlemmer er uafhængigt af både selskabet selv eller storaktionærer, og flere minoritetsaktionærer kritiserede da også valget af Hans Dieter Pötsch som ny formand.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen