Berlingske Business

VW-aktionær kræver: Tal tysk

VOLKSWAGEN-SPENDING/
ARKIVFOTO Foto:

Volkswagen er en tysk virksomhed og skal derfor selvfølgelig tale tysk. Det kræver foreningen Deutsche Sprache, der reagerer på VW's beslutning om at indføre engelsk som koncernsprog

Man taler selvfølgelig tysk i en tysk storkoncern - ikke!

Men ikke længere i verdens største bilkoncern, Volkswagen, der sidste uge offentliggjorde, at man i fremtiden vil have engelsk som koncernsprog.

VW

Beslutningen er en direkte udløber af sidste års dieselgate, hvor bilkoncernen blev afsløret i bevidst at have svindlet med udledningen af miljøskadelige stoffer fra deres dieselbiler.

Siden har VW ledelsen gået bodsgang verden over. Lovet, at man aldrig gør det igen. Betalt bøder og erstatninger i mange-milliardklassen og står midt i en en forvandling af koncernen, der skal gøre den til verdens største producent af elbiler - og i øvrigt undervejs vil føre til massefyringer i virksomheden.

Nu har koncernledelsen så taget næste skridt i arbejdet på at gøre VW mindre tysk og mere venlig og international. Seneste greb er, at man skal tale engelsk i koncernen. Det er en vild besluting og én, som nu fører til ophedede reaktioner i Tyskland.

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN

Senest har foreningen Deutsche Sprache, en organisation der arbejder for at fremme udbredelsen af de tyske sprog og tysk kultur, reageret med vantro.

Organisationen raser ikke alene - og har fået god vind i mediesejlene i Tyskland - men sætter også handling bag ord, skriver FAZ.de.

For foreningen har besluttet at sælge alle deres VW aktier - et salg som allerede er fundet sted med god gevinst i øvrigt.

»Ordene Volkswagen og tysk passer desværre ikke længere sammen«, siger foreningens pressemand, Walther Krämer til FAZ.de.

Billede

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen