Berlingske Business

VW ændrer strategi for Volkswagen-mærket

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES
Foreløbigt har Volkswagen sat 6,5 mia. euro, svarende til knap 50 mia. kr, til side til kompensation, men har allerede sagt, at det ikke er nok. Foto:

Volkswagen har ændret strategi i kølvandet på skandalen om brug af snydesoftware i dieselbiler. Det skriver den dieselskandaleombruste koncern i en meddelelse.

Blandt de nye tiltag er, at VW vil speede et effektivitetsprogram op, mens investeringerne vil blive skåret med 1 mia. euro årligt i forhold til det tidligere planlagte. Og fremover skal en større del af nye investeringer gå til udvikling af hybridbiler, mens sedanmodellen Phaeton i fremtiden skal redesignes til at være 100 pct. elektrisk.

Derudover vil selskabet "hurtigst muligt" skifte den teknologi, der bruges til at behandle udslip i dieselbiler på det europæiske og nordamerikanske marked. Volkswagen lover nu, at softwaresystemet fremover vil være særdeles miljøvenligt.

US-ENTERTAINMENT-VOLKSWAGEN-FILM-DICAPRIO-FILES

»Volkswagen-mærket skal repositionere sig selv fremadrettet. Vi skal blive mere effektive og give vores produktpalette og vores kerneteknologier nyt fokus, og vi skal forsøge at skaffe plads til nye teknologier ved at øge hastigheden i vores effektiviseringsprogram«, udtaler selskabets administrerende direktør, Dr. Herbert Diess, i meddelelsen.

Udmeldingen kommer efter, at VW fra politisk front har mødt heftig kritik af selskabets måde at håndtere skandalen på. Stephan Weil, der er ministerpræsident i den tyske delstat Niedersachsen, mener, at bilgiganten var alt for langsom til at komme på banen og forklare om dens brug af snydesoftware.

GERMANY-ECONOMY/

»Denne indrømmelse skulle være kommet meget tidligere - det var endnu en alvorlig fejl. Det vil nu blive undersøgt, hvem der stod i spidsen, og hvornår det fandt sted«, sagde Weil i Niedersachsens parlament tirsdag ifølge Bloomberg News.

Foreløbigt har Volkswagen sat 6,5 mia. euro, svarende til knap 50 mia. kr, til side til kompensation, men har allerede sagt, at det ikke er nok.

Volkswagen-aktien falder tirsdag ved middagstid 2,1 pct. til 106,35 euro.

US-VW-AMERICA-CEO-TESTIFIES-AT-HOUSE-HEARING-ON-EMISSIONS-CHEATI

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen