Berlingske Business

Volvo sparer sig til større overskud trods presset salg

VOLVO CARS-RESULTS/
Foto:

Volvo har øget indtjeningen i andet kvartal, selv om der ikke er blevet solgt helt så mange lastbiler som i samme periode året før på de fleste af selskabets markeder.

Volvos driftsoverskud før særlige poster steg med omkring 150 mio. svenske kr. til 6130 mio. svenske kr., selv om salget faldt med 7 pct. til 78,9 mia. svenske kr., viser regnskabet fra den svenske industrikoncern, som blandt andet producerer og sælger lastbiler.

Både omsætningen og driftsoverskuddet var ifølge SME Direkt omkring 600 mio. svenske kr. bedre end forventet.

tajco

Salget har blandt andet været negativt påvirket af en sløv udvikling i USA, hvor lastbilmarkedet er bremset op, hvilket betød en tilbagegang på 21 pct. i kvartalet.

Derudover har der været mindre salg i Sydamerika, Asien og Afrika. Volvo kan imidlertid glæde sig over positive takter på det europæiske marked, der er koncernens største.

AUTOSHOW/

Her steg salget med 10 pct., og det begrænser det samlede fald til 7 pct., hvoraf en del skyldes en ugunstig udvikling i valutaer.

På trods af tilbagegangen har der været altså været fremgang i indtjeningen, og det glæder topledelsen.

24BUSqijianhong-103808.jpg

- Det er opløftende at se, at vores interne effektiviseringsprogram er blevet rullet ud og fortsætter med at give resultater, siger Martin Lundstedt, der er administrerende direktør for selskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen