Berlingske Business
17:42

Volvo søger frivillige til selvkørende biler

Selvkørende biler indtager London
Foto:

Det svenske bilfirma søger frivillige til at teste deres nye selvkørende biler i London. Det største forsøg af sin slags inden for den ny bilteknologi.

Et tomt førersæde og afslappet taxilignende kørsel. Volvo er netop nu i gang med at afprøve sine nye selvkørende biler i London.
Konceptet hedder »Drive Me«. Det skriver The Guardian.

Bilerne, som allerede kører i Gøteborg i Sverige, skal ifølge Volvo være »lige så nemme at bruge som en smartphone.«

Billede

Der er dog et stykke vej til, at vi ser de selvkørende automobiler i fuldt flor. Forsøget henvender sig i øjeblikket til pendlere, der bor uden for, men arbejder i London. Når bilen nærmer sig metropolen, vil føreren selv skulle overtage styringen.

Anders Eugensson fra Volvo sagde nemlig følgende til The Guardian:

»De (testkørerne, Red.) kommer ikke til at sidde og læse avisen imens; de skal være klar til at tage føringen over bilen. Vi bliver nødt til at arbejde på teknologien, før vi begynder at sælge til offentligheden«.

Til BT: Mette Bræmer


Men selve ideen bag, at det er pendlere, der først og fremmest testes på, handler ifølge Volvo om, at man skal kunne arbejde på vej til sin arbejdsplads.

»Vi fokuserer på folk, som normalt bliver frustrerede, når de kører på arbejde om morgenen. Vi håber, at folk siger, »jeg tror, det bliver nyttigt for mig, at jeg nu kan udnytte min tid«,« siger Anders Eugensson til The Guardian.

Ifølge The Guardian har den amerikanske regerings undersøgelser vist, at førerløse biler vil føre til et fald på 80 procent i bilulykker i år 2035.

I første omgang arbejder Volvo med at »tagge« bilerne med forskellige mærkater, så andre bilister og politiet kan se, at her kommer en »Drive Me«-bil rullende. Ligesom man gør i Gøteborg.

JBSG


»Vi har fået en blandet reaktion fra brugerne af bilerne; nogle prøver at skade bilen og forsøger at skubbe den af vejen,« siger Anders Eugensson.

Prislejet for de nye biler ligger ifølge Anders Eugensson og The Guardian i den høje ende, men han ser, at prisskiltet vil falde, når bilerne bliver mere hyppige i gadebilledet.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen