Berlingske Business

Volvo risikerer kreditlussing i Kina

Krisen i Kina er hurtigt på vej til at blive et sandt mareridt for børsnoterede Volvo, som har udstedt kreditgarantier for over 6 mia. svenske kroner for anlægsvirksomheder. Når entreprenørerne og forhandlerne ikke kan betale, vil det tvinge Volvo til at åbne tegnebogen.

Det skriver Dagens Industri.

Det er blandt andet salget af gravemaskiner og lastemaskiner i Kina, der har skuffet virksomheden og dens investorer. Sidste år anså Volvo Kina for et vækstmarked, men kursen tog en uventet drejning, og i løbet af de første fem måneder i 2015 har markedet skrumpet med yderligere 49 pct.

- Kunderne i Kina har fået finansieret deres anlægsmaskiner igennem kinesiske banker, som har krævet at sælgeren udsteder en kreditgaranti for kunden. Hvis sælgerne får problemer skal vi overtage kredit risikoen, udtaler Christer Johansson, chef for investeringsrelationer i Volvo, til Dagens Industri.

Ifølge Volvos årsregnskab havde virksomheden ved årsskiftet udstedt kreditgarantier for 6,6 mia. svenske kroner, og indtil videre har bilproducenten dækket kredittab i omegnen af 946 mio. svenske kroner.

Christer Johansson har ikke villet kommentere, hvorvidt yderligere nedskrivninger vil finde sted i tredje og fjerde kvartal.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen