Berlingske Business

Volvo biler tabte over 4 milliarder kr. i fjerde kvartal

Volvo biler tabte over 4 milliarder kr. i fjerde kvartal - 1
Volvo fik en rædselsfuld afslutning på 2008. Foto:

Volvo personbiler, der ejes af Ford Motor Co., tabte over 4 milliarder kr. i fjerde kvartal, fordi omsætningen styrtdykkede. Bilfabrikanten beder nu om milliarder til at udvikle miljøvenlige biler.

Volvo personbiler tabte i de sidste tre måneder af 2008 næsten 6 milliarder svenske kr. eller 4,2 milliarder danske kr. Det skriver den svenske erhvervsavis Dagens Industri, DI.

I samme periode i 2007 endte Volvo med et nulresultat, men det var umuligt at opretholde, fordi omsætningen i fjerde kvartal 2008 ganske enkelt styrtdykkede fra 40,9 milliarder svenske kr. til 26,5 milliarder svenske kr.

Samtidig har den markante svækkelse af den svenske krona over for blandt andet dollaren gjort ondt på den amerikanske ejer, der i fjerde kvartal samlet set fik et historisk stort underskud på 5,9 milliarder dollar eller 33,4 milliarder kr.

Nye volvomodeller på vej
Ford oplyste i øvrigt ifølge DI, at Volvo i år vil lancere den nye firehjulstrækker XC60 i både Europa og USA, og at der vil blive introduceret syv miljøvenlige varianter af Volvo-modeller i løbet af året.

Separat har den svenske regering meddelt, at Volvo har ansøgt den Europæiske Investeringsbank, EIB, om et statsgaranteret lån på 5 milliarder svenske kr. til at betale for udviklingen af nye miljørigtige bilmodeller, og for at holde bilproduktionen i Sverige.

Volvo blev købt af Ford i 1999, da produktionen af lastbiler og personbiler blev opsplittet. Ford er ifølge flere medier i øjeblikket i gang med at forsøge at sælge Volvo, og blandt andre flere kinesiske bilproducenter nævnes som mulige købere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen