Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Volkswagens guide til udledningssnyd afsløret

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-COURT-POLLUTION-VOLKSWAGEN
Arkivfoto. Foto:

I en Powerpoint præsentation udarbejdet af en højtstående leder hos Volkswagen i 2006 beskrives det detaljeret, hvordan autogiganten kunne snyde de strengere amerikanske miljømyndigheder.

Det skriver New York Times.

Præsentationen blev opdaget som led i den igangværende undersøgelse af autogiganten, som sidste år indrømmede, at 11 millioner af deres biler var udstyret med software gearet til at snyde miljøtests. PowerPoint præsentationen er nu det mest direkte link til fødselen af det årti-lange bedrag - og bevis for bredere kendskab til svindelen i firmaet, skriver avisen.

Volkswagen


Guiden beskriver detaljeret, hvordan softwaren kan genkende forholdene for de forudsigelige miljøtest og midlertidigt nedsætte udledelsen af forurening under testen. Ved almindelig kørsel blev softwaren igen slået fra, hvilket fører til udledninger op til 40 gange større end den lovlige grænse.
Retsdokumenter, som New York Times har indsigt i, viser, at en stor del af Volkswagens forsvar baseres på påstanden, at alle bilproducenter udviser højere forurening ved almindelig kørsel.

VOLKSWAGEN


Den tyske bilproducent har sat 18 mia. dollar til side til forventede bøder, omkostninger og tilbagekaldelser i forbindelse med skandalen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen