Berlingske Business

Volkswagens bilsalg lider under anklage om dieselsvindel

GERMANY-ECONOMY-AUTOMOBILE-VW
Arkivfoto. I Vesteuropa blev 1,9 mio. Volkswagen-biler solgt i første halvår. Det er en stigning på 1,5 pct. Foto:

Volkswagen er hårdt ramt af den dieselsag, flere bilproducenter er under mistanke i, og det ses tydeligt på regnskabet for første halvdel af 2017.

I Vesteuropa blev 1,9 mio. Volkswagen-biler solgt i første halvår. Det er en stigning på 1,5 pct., men det er en del lavere end markedets generelle vækst på 3,6 pct.

»Denne tendens var delvist på grund af ændringer i Golf-modellen, men også på grund af det faktum, at forbrugertilliden ikke helt er blevet genopbygget i kølvandet på dieselsagen«, skriver Volkswagen i regnskabet.

VOLKSWAGEN-NVIDIA/

I det første halve år af 2017 er Volkswagens pengestrømme netto på minus 4,8 mia. euro. Ifølge regnskabet er årsagen den dieselskandale, Volkswagen sammen med andre tyske bilproducenter havnet i.

Omsætningen steg med 7,4 pct. til 115,9 mia. euro, mens driftsoverskuddet steg med 18,7 pct. til 8,9 mia. euro. Indtjeningen var ifølge Bloomberg helt på linje med forventningerne blandt analytikerne.

Foruden "dieselgate", hvor Volkswagen blandt flere bilproducenter installerede ulovlig software i sine biler for at svindle med CO2-udledningen, rapporterede det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel for få uger siden, at Volkswagen, Audi, Porsche, BMW og Daimler i årevis har haft et hemmeligt samarbejde. Det skal have stået på siden 1990'erne.

EU-Kommissionen og Bundeskartellamt (den tyske konkurrencemyndighed, red.) undersøger sagen.

PorsheDieselTIllidamds

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen