Berlingske Business

Volkswagen vil afhjælpe fusk med »toiletrullerør« og software

GERMANY VOLKSWAGEN EMISSIONS
Et rør som placeres foran luftmassesensoren mellem luftfiler og luftindtag skal samme med en softwareopdatering få Volkswagen-biler med 1,6 liters dieselmotorer til at leve op til de europæiske emissionsstandarder. Foto:

Den tyske bilgigant er tæt på at have fundet løsninger på, hvordan man kan få millioner af biler til at leve op til de gældende emissionsstandarder i Europa.

Den skandaleramte tyske bilproducent Volkswagen har nu præsenteret den tyske trafikstyrelse for løsningsmodeller, som kan få 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer til at leve op til de gældende europæiske udledningsstandarder.

Dermed er bilgiganten kommet et vigtigt skridt videre i sagen, hvor Volkswagen blev afsløret i at have installeret en snydesoftware i millioner af dieselbiler, som gør, at de viser bedre miljøtal, når de testes, end de rent faktisk har.

Volkswagen har arbejdet på at finde løsningsmodeller, der generer kunderne mindst muligt.

For biler med 1,6 liters EA 189-dieselmotorer har koncernen udviklet en såkaldt  flow transformer, der mest af alt ligner et sort toiletrullerør, som skal monteres foran luftmassesensoren på motoren med det resultat, at målenøjagtigheden bliver afgørende forbedret. Derudover skal der foretages en softwareopdatering  på 1,6 liters motorerne. Volkswagen anslår, at det tager under en time at udføre forbedringen på disse biler.

epaselect GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN GREENPEACE

For biler med 2,0 liters dieselmotorer vil det ifølge Volkswagen selv være tilstrækkeligt med en softwareopdatering , og det skulle kunne gøres på en halv times tid.

Tilbage udestår en løsning for biler med 1,2 liters dieselmotorer, og her forventer Volkswagen at kunne præsenteret myndighederne for en løsningsmodel inden månedens udgang.

»Målet for udviklingen af de tekniske foranstaltninger er stadig at nå de gældende emissionsmål uden nogen skadelige virkninger på motorydelse, brændstofforbrug og ydeevne. Men eftersom alle modeller først skal måles, kan det endnun ikke endeligt bekræftes, at målene opfyldes,« skriver Volkswagen på sin hjemmeside.

Volkswagen begynder tilbagekaldelsen af biler til januar, og regner med at kunne rette fejlene på alle berørte biler i løbet af 2016.

SWITZERLAND TRANSPORT GENEVA MOTOR SHOW

Volkswagens dieselskandale omfattede i første omgang 11 millioner køretøjer på verdensplan, heraf 500.000 i USA, hvor skandalen blev afsløret i slutningen af september. De løsningsmodeller, som Volkswagen nu har præsenteret, gælder kun for de europæiske biler.

I USA har Volkswagen-datterselskabet, Audi, nu også indrømmet, at der har været installeret snydesoftware i 85.000 biler fra Volkswagen-koncernen med store 3,0 liters V6 dieselmotorer. Det drejer sig ud over Audi-modeller om store Volkswagen-modeller og Porsche Cayenne.

Oveni dieselskandalen har den tyske bilgigant også indrømmet, at den har opgivet forkerte CO2-oplysninger om op mod  800.000 diesel- og benzinbiler. I de tekniske specifikationer er CO2-udledningen og dermed brændstofforbruget, angivet alt for lavt i forhold til virkeligheden, og det kan betyde, at der har skullet betales højere bilafgifter. De tyske anklagemyndigheder undersøger derfor nu, om der er grundlag for at sigte Volkswagen for skatteunddragelse.

VOLKSWAGEN

Anklagemyndighederne er også ved at undersøge om Volkswagen skal retsforfølges for at havde snydt med snydesoftwaren i de mange millioner dieselbiler.

Udsigten til at Volkswagen har fundet en rimelig simpel og billig løsning på udledningsproblemerne har torsdag sendt bilaktien på med over fire pct. På trods af at der også er kommet dårligt nyt fra hovedsædet i Wolfsburg de seneste uger, så er Volkswagen-aktien rent faktisk steget godt 30 pct. de sidste 14 dage.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen