Berlingske Business

Volkswagen udskyder alle ikke-nødvendige investeringer

Ny VW-boss skal bestige problembjerg
Foto:

Volkswagen udskyder eller stopper alle investeringer, der ikke er absolut nødvendige. Det meddeler selskabets tirsdag.

Den skandaleramte tyske bilproducents administrerende direktør, Matthias Müller, meddeler ifølge Bloomberg News, at den kæmpe finansielle skade, der er sket som en konsekvens af skandalen, endnu er uklar, og at alle planlagte investeringer nu vil blive sat under lup igen.

- Vi vil gennemgå alle planlagte investeringer, og det, der ikke er absolut livsnødvendigt, vil blive aflyst eller forsinket. Og det er derfor, at vi vil tilpasse vores effektivitetsprogram. Det vil stå fuldstændigt klart: Dette bliver ikke smertefrit, sagde Matthias Müller tirsdag til 20.000 Volkswagen-ansatte.

Mer

Volkswagen-skandalen begyndte at rulle, da det kom frem, at den tyske bilgigant havde fusket med software i forbindelse med udslip af giftstoffer fra Volkswagens dieselbiler.

Episoden kostede koncernens daværende administrerende direktør, Martin Winterkorn, jobbet. Han blev afløst af Matthias Müller, der kom fra en stilling som topchef i Porsche.

I slutningen af september meddelte Volkswagen, at selskabet vil indkalde 11 mio. biler, og at et større antal køretøjer inden for de nærmeste dage skulle sendes på værksteder for at få lovliggjort deres udstødninger.

En udskift af det omtalte software vil ifølge analytikere koste selskabet langt over 40 mia. kr.

Volkswagen skal senest onsdag præsentere en plan for, hvordan bilproducenten vil få styr på de 2,8 mio. dieselbiler, som er berørt af skandalen i Tyskland.

Volkswagen-aktien stiger tirsdag eftermiddag 0,5 pct. på børsen til 104,60 euro.

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen