Berlingske Business

Volkswagen sluger Porsche

Volkswagen sluger Porsche - 1
Foto:

Den store Goliat, Volkswagen, var alligevel en for stor mundfuld for den rappe David, Porsche. Torsdag blev et af de mest opsigtvækkende og langvarige dramaer i tysk erhvervshistorie afgjort, da Porsches planer om at overtage den 15 gange så store VW-koncern led endeligt skibbrud.

Den store Goliat, Volkswagen, var alligevel en for stor mundfuld for den rappe David, Porsche. Torsdag blev et af de mest opsigtvækkende og langvarige dramaer i tysk erhvervshistorie afgjort, da Porsches planer om at overtage den 15 gange så store VW-koncern led endeligt skibbrud.

Det bliver sportsvognsproducenten, som i løbet af de næste to år bliver indlemmet i Europas største bilproducent - og ikke omvendt.

Manden, der stod bag de storskrydende planer om at overtage VW, er nu selv fortid hos Porsche. Den mangeårige koncernchef Wendelin Wiedeking fik et gyldent håndtryk på 50 millioner euro (375 millioner kroner) for at gå. Han trak det korteste strå i en ofte beskidt magtkamp med den tyske bilindustris patriark, VW-bestyrelsesformanden Ferdinand Piëch, der som Porsche-arving har et ben i begge lejre og længe drømt om en global storkoncern.

Wiedekings eventyrlige forsøg på at overtage VW med et masseopkøb af aktier har kostet Porsche en gigantisk gæld på omkring 10 milliarder euro (74,4 milliarder kroner) og nu også selvstændigheden.

Men - som en tydeligt berørt bestyrelsesformand Wolfgang Porsche torsdag fremhævede - så var det Wiedeking, der reddede luksusbilmærket fra at gå nedenom og hjem. Den 56-årige maskinkonstruktør overtog roret i 1993 og gjorde Porsche til den mest profitable bilproducent i verden.

- Det gør ondt i min sjæl, sagde Wiedeking ved sin tårevædede afsked med 5000 medarbejdere i hovedkvarteret i Stuttgart-Zuffenhausen.

Han besluttede at opgive jobbet som en af Tysklands bedst aflønnede koncernchefer i weekenden, fordi Porsches omdømme i stigende grad led skade under konflikten med Volkswagen.

Efter at Porsche-bestyrelsen tidligt torsdag sagde god for en kapitalforøgelse på mindst fem milliarder euro (37 milliarder kroner) og for at lukke Qatar med ind i det hidtil familieejede selskab ved at sælge 17 procent af sine VW-aktier til emiratet, accepterede Wiedeking og hans økonomidirektør Holger Härter at gå.

Wiedekings rival, Ferdinand Piëch, som sammen med resten af Porsche-familien skal sætte sig på 50 af aktierne i den nye storkoncern, holdt sig torsdag for en gang skyld ude af rampelyset.

I stedet gjorde Volkswagens ledelse meget ud af at fremhæve, at der ikke er tale om en fjendtlig overtagelse, men en reel fusion, og at Porsche bliver bevaret som selvstændigt mærke.

- Den planlagte sammenlægning af Volkswagen og Porsche er baseret på en nødvendig, industriel logik og byder på meget lovende perspektiver: Den gør to stærke selskaber endnu stærkere, siger VW-koncernchef Martin Winterkorn, der understreger, at der ikke er planer om nedskæringer.

Den hidtidige produktionschef, Michael Macht, tager over som koncernchef hos Porsche efter Wiedeking. Planen er at gøre den nye storkoncern til "et kraftfelt" i den globale bilindustri, som VW-chef Martin Winterkorn udtrykte det.

Folkevognsfabrikkerne og Porsche har i forvejen været tæt flettet sammen, da det var den legendariske bilkonstruktør Ferdinand Porsche, som i 1930'erne byggede folkevognsboblen efter ordre fra nazidiktatoren Adolf Hitler.

/ritzau/

(RB-Børsen:

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen