Berlingske Business

Volkswagen sætter 48 mia. kr. til side i dieselskandale

USA-VOLKSWAGEN/
Foto:

Volkswagen må nedjustere. Sagen om svindel med udstødningstest vil koste 6,5 milliarder euro i dette regnskabsår. 11 millioner biler verden over kan være ramt.

Det fremgår af en erklæring, som Volkswagen AG udsendte tirsdag formiddag.

Udgiften dækker ikke nogen form for erstatningskrav og indebærer ikke, at VW påtager sig nogen form for skyld. Gigantbeløbet, som svarer til næsten 49 milliarder kroner,  er alene det, som det vil koste at håndtere skandalen.

»Til at dække de nødvendige serviceforanstaltninger og andre bestræbelser på at genvinde vores kunders tillid planlægger Volkswagen at afsætte omkring 6,5 milliarder euro, som vil blive bogført i regnskabet for tredje kvartal i år,« hedder det i en meddelelse fra VW.

Peter

VW advarer om, at beløbet kan ændre sig:

»På grund af de igangværende undersøgelser vil de anslåede beløb kunne blive underkastet en revurdering.«

VW forklarer, at »uregelmæssighederne« og »afvigelserne« omfatter 11 millioner biler på verdensplan. Så mange er nemlig udstyret med dieselmotoren EA 189. Skal de alle kaldes tilbage til service, vil sagen ende blandt historiens største tilbagekaldelser, målt i antallet af køretøjer, som skal på værksted. Men de 6,5 milliarder euro gør den allerede nu til den kostbareste nogensinde.

winterkorn

Da Toyota i 2009-2010 havde problemer med speederpedaler, der gassede op af sig selv, kostede det alene i reparationsudgifter på 8,5 millionr biler og mistet salg to milliarder dollar eller 13 milliarder kroner ved nutidens kurs. Dertil kom udgifter til retssager, forlig - og en milliardbøde i USA.

JP Morgan anslog på et tidspunkt den samlede udgift for Toyota til 5,5 miliarder dollar eller 33 milliarder kroner. VWs skandalesag er allerede langt forbi dette beløb - og det dækker altså hverken bøder eller retssager.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen