Berlingske Business

Volkswagen melder om glimrende resultater i første halvår

Billede
Volkswagens første halvår bød på langt bedre resultater end forudset i markedet. Sådan lyder meldingen fra den skandaleramte tyske bilmager onsdag i en forløber til halvårsregnskabet næste uge, og det får VW-aktien til at springe i vejret. Foto:

Volkswagens første halvår bød på langt bedre resultater end forudset i markedet. Sådan lyder meldingen fra den skandaleramte tyske bilmager onsdag i en forløber til halvårsregnskabet næste uge, og det får VW-aktien til at springe i vejret.

Wolfsburg-firmaet har leveret et driftsoverskud på 7,5 mia. euro i årets første seks måneder, når man måler før særlige poster. Det er »væsentligt over« markedets forventninger, skriver Volkswagen, uden at nærmere præcisere, hvad der var forudset.

Dieselskandalen fra 2015 sætter dog fortsat tydelige spor i regnskabet. Særlige poster løber op i 2,2 mia. euro på grund af risikoen for juridiske omkostninger i Nordamerika fra sagen, hvor Volkswagen har erkendt sig skyldig i at installere snydeprogrammer, der fik det til at se ud som om, bilerne udledte færre skadelige stoffer, end det i virkeligheden var tilfældet.

Det efterlader et driftsresultat på 5,3 mia. euro efter særlige poster.

FILE USA VOLKSWAGEN EMISSION SCANDAL

»Nøgleforskellene på resultatet og markedets forventninger er blandt andet forbedringer i resultaterne for Volkswagen-brandet i andet kvartal, især i forhold til det svage første kvartal. Årsagerne er sæsonudsving i efterspørgslen, det forbedrede bilmarked i Europa såvel som tilbagekomsten af store ordrer på erhvervsflåder, som vi havde forudset. Positive effekter fra effektiviseringsprogrammet bidrog også,« skriver Volkswagen.

Den tyske bilgigant forventer en driftsmargin på 5,0 til 6,0 pct. på helårsbasis i 2016.

Volkswagen-aktien stiger 5,3 pct. oven på nyheden på børsen i Frankfurt.

Det fulde halvårsregnskab fra Volkswagen præsenteres den 28. juli.

FILE USA VOLKSWAGEN EMISSION SCANDAL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen