Berlingske Business

Volkswagen-ingeniør får 40 måneders fængsel i dieselskandale

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/SENTENCING
Arkivfoto: En ingeniør fra Volkswagen er blevet idømt 40 måneders fængsel. Foto:

En ingeniør fra bilmærket Volkswagen er fredag blevet idømt 40 måneders fængsel ved en domstol i USA for at have snydt med software, så bilmærkets biler i målinger udledte færre kvælstoffer.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Anklageren gik efter at få idømt den 63-årige ingeniør ved navn James Liang tre års fængsel. Det ønske har Sean Cox, der er dommer ved en føderal domstol i byen Detroit, efterkommet og lagt fire måneder oveni.

Samtidig er James Liang blevet idømt en bøde på 200.000 dollar - svarende til omkring 1,2 millioner danske kroner.

Volkswagen T-Roc

Ingeniøren havde forud for dommen erklæret sig skyldig. Han har dog appelleret dommen, oplyser retten ifølge Reuters.

Forsvareren havde på forhånd ønsket, at straffen kunne afsones som husarrest.

Dommeren har i forbindelse med domsafsigelsen givet udtryk for, at dommen "forhåbentligt" vil afskrække andre fra at begå samme handling.

Han kaldte i samme forbindelse software-snyderiet for et "forbløffende svindelnummer overfor amerikanske forbrugere".

20BILHEDR-133246.jpg

Ingeniørens straf er en udløber af en større skandale, hvor det kom frem, at Volkswagen snød med deres software i bilerne.

Softwaren i Volkswagens biler betød, at dieselbilerne fra det tyske mærke ved officielle kontroller fremstod mere miljøvenlige, end tilfældet var i virkeligheden.

Det lille stykke software betød blandt andet, at biler solgt i USA kunne udlede et 40 gange højere niveau af kvælstofilter, end loven tillader.

Snyderiet med softwaren viste sig at være en del af en global bilskandale, hvor adskillige bilmærker blev afsløret i at snyde med udledningen af kvælstofilter.

FILES-US-VW-AUTO-CRIME-DIESELGATE

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen