Berlingske Business

Volkswagen dropper modersmålet

VW
Arkivfoto. Foto:

Hos den tyske bilproducent Volkswagen har man officielt skiftet sprog, nu skal der snakkes engelsk. Ledelsen vil gøre virksomheden mere indbydende, lyder argumentet.

»Bitte langsam. Ich bin Ausländer und spreche nicht gutes Deutsch.«

En situation man nu prøver at undgå hos Volkswagen. Ledelsen har besluttet, at man ændrer det officielle sprog hos den tyske bilproducent fra tysk til engelsk. Med sprogændringen ønsker man at blive mere imødekommende.

16BUSGretchen-Watkins-CEO-i.jpg

»I fremtiden er engelsk vores sprog,« forklarer bestyrelsesmedlem Dr. Karlheinz Blessing over for Daily Mail.

»Det vil forbedre adgangen til det øverste ledelsesniveau for internationale designere, samt forbedre samarbejdet mellem topledelsen i selskabet. Som en globalt placeret gruppe, har vi brug for de bedste folk i verden,« fortsætter han.

Billede

Volkswagen ejer en række udenlandske bilmærker, herunder britiske Bentley, franske Bugatti, tjekkiske Skoda og svenske Scania. Så det var vigtigt for virksomheden, at man etablerede et fælles koncern-sprog.

pix-VW

»Folkets bil« har altså set i øjnene, at den ikke kun, er det tyske folks bil:

»Mangfoldighed og international erfaring vil være mere vigtigt for ledelsen end nogensinde før,« fortæller Dr. Karlheinz Blessing og fortsætter:

»Vi vil fremme en kultur af diskussion om beslutningstagning, acceptere, at fejl er foretagendet, støtte selv-korrektion, styrke iværksætterånd, opmuntre og styrke det overordnede samarbejde i hele firmaet.«

Dansk

Selv om Volkswagen har stolte, tyske rødder tilbage til 1937, har det længe været en multinational virksomhed. Men bilproducenten søger at genopbygge sit ry efter skandalen omkring snyd med emissionstest.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen