Berlingske Business

Volkswagen-chef står til fængsel for snydesoftware

FILES-US-VW-AUTO-CRIME-DIESELGATE
Volkswagen-chef står til fængsel for snydesoftware. / AFP PHOTO / RONNY HARTMANN Foto:

Det tyske bilmærke Volkswagen og dets ansatte mærker endnu engang konsekvenserne af skandalen om snydesoftware, der blev opdaget i Volkswagens biler i 2015.

Fredag har Oliver Schmidt, en tidligere chef i Volkswagen, erklæret sig skyldig i at have medansvar for den ulovlige software ved en domstol i et amerikansk distrikt i Detroit.

Softwaren i Volkswagens biler betød, at dieselbilerne fra det tyske mærke ved officielle kontroller fremstod mere miljøvenlige, end tilfældet var i virkeligheden.

Det lille stykke software betød blandt andet, at biler solgt i USA kunne udlede et 40 gange højere niveau af kvælstofilter, end loven tillader.

Snyderiet med softwaren viste sig at være en del af en global bilskandale, hvor adskillige bilmærker blev afsløret i at snyde med udledningen af kvælstofilter.

Volkswagen erklærede sig i marts måned skyldig i brug af softwaren og er blevet dømt til at skulle betale flere milliarder dollar i erstatninger.

Pas på med at leje bil med et Visa/Dankort

De fleste af Volkswagens medarbejdere arbejder i Tyskland, og den amerikanske stat har derfor ikke kunne retsforfølge dem.

Men Oliver Schmidt har kunne anklages, fordi han er bosiddende i USA.

Han står nu til en straf på op til syv års fængsel og en millionbøde. Han vil modtage sin straf 6. december.

Schmidt er en ud af otte nuværende og tidligere Volkswagen-medarbejdere, som er blevet anklaget for medvirken til installering af snydesoftware.

Volkswagens snyd omfatter omkring 11 millioner biler på verdensplan.

GERMANY-ECONOMY-AUTOMOBILE-VW

Skandalen har allerede kostet VW et stort milliardbeløb i bøder, erstatning og forlig.

Den tyske bilgigant har dog ikke tabt på salget af biler, der steg i 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen