Berlingske Business
17:42

Vognmænd ønsker medvirkende ansvar

Som ErhvervsBladet kunne fortælle i går oplever vognmandsbranchen, at nogle transportkøbere kræver deres

ruter kørt på urealistisk kort tid.


Disse ruter kan ofte slet ikke køres til tiden, hvis fartbegrænsningerne skal

overholdes. Mange vognmænd påtager sig at køre ruterne, selvom det betyder, at chaufførerne lejlighedsvis

må bryde færdselsloven for at komme rettidigt frem. Den hårde konkurrence i branchen giver vognmændene ringe valg.


Det

er naturligvis en kedelig situation for vognmændene, men så længe der er overkapacitet i branchen, vil tingene næppe

ændres. Derfor foreslår vognmændenes brancheorganisation, Dansk Transport og Logistik (DTL), at man ændrer

på lovgivningen.


DTL ønsker bedre muligheder for at tildele en transportkøber et medvirkende ansvar, hvis

en chauffør bryder loven. Kører en chauffør eksempelvis for stærkt, fordi ruten er for presset, skal transportkøberen også

straffes.


- Grundlæggende hviler ansvaret på vognmanden, og det ved transportkøberen godt. Men hvis han risikerer

et medvirkende ansvar, vil det motivere ham til, at planlægge ruterne mere realistisk, siger Jesper Stenbæk, specialkonsulent

i DTL.


Han mener, at problemet med meget pressede ruter vil forsvinde, når alle parter har interesse i, at ruterne reelt

kan overholdes.


Der findes allerede en bestemmelse om medvirkende ansvar i straffeloven, men den egner sig, ifølge Jesper

Stenbæk, dårligt til sager om overtrædelse af færdselsloven. Derfor ønsker han bestemmelsen indføjet

i civilretslig lovgivning, eksempelvis købe- eller aftaleloven.



Lovgivningen findes

Det ønske har man ikke

forståelse for hos Erhvervenes Transportudvalg (ETU), der varetager interesser for en række store transportkøbere.


-

Den eksisterende lovgivning vil sagtens kunne bruges. Det kræver bare, at vognmændene kommer med beviserne, men det har

de ikke gjort hidtil, siger direktør Palle Egebjerg, ETU.


Palle Egebjerg frygter, at et medvirkende ansvar for transportkøberne

vil blive et objektitvt ansvar. I så fald vil en transportkøber blive medansvarlig hver gang, at en chauffør overtræder

loven. Men sådan forestiller Jesper Stenbæk sig ikke, at problemet skal løses.


- Vi ønsker ikke et

objektivt, men et direkte ansvar, hvor der tages stilling fra sag til sag. Det behøver jo ikke at være transportkøberens skyld,

at en chauffør kører for stærkt. Men i de tilfælde, hvor en rute er urealistisk planlagt af kunden, skal

det være nemmere at tildele ham et ansvar, forklarer Jesper Stenbæk.


I ErhvervsBladet i går udtalte chauffør

Ole Jensen sig om FDB''s ruter. Det fremgik, at Ole Jensen tidligere var ansat hos Dansk Total Transport. Dette er ikke korrekt, idet

Ole Jensen var ansat hos Deres Total Transport. ErhvervsBladet beklager fejlen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen