Berlingske Business

Vognmænd har problemer

Det halter med indtjeningen hos de danske vognmænd, viser ny undersøgelse, som vognmændenes brancheforening i den

kommende weekend præsenterer på sin generalforsamling. Og bestyrelsen har andet i posen til de trængte medlemmer.





DTL,

Dansk Transport og Logistik har valgt at takke nej til medlemsskab af den nye organisation, Handel, Transport og Service, der bliver

en realitet fra 1. juli 2002. I stedet vil DTL være mere for flere.


Derfor lægger foreningens bestyrelse nu op til

ændringer i strukturen, der skal gøre det muligt at tiltrække alle typer virksomheder, der har med transport at

gøre. Prisen er en ændring i organisationens nuværende struktur, der kræver medlemsskab af arbejdsgiverorganisationen

ATL. Og så kommer de trængte enkeltmandsvirksomheder i organisation med deres kunder.


- Vi vil gerne have flere medlemmer,

og med forslaget til ændringerne udtrykker bestyrelsen et ønske om, at DTL skal være den samlende organisation

inden for landstransport, siger ordførende direktør i DTL, Michael Svane.



Lige vilkår

Han mener ikke,

at forslager risikerer at skræmme de mindre medlemmer væk, selvom forslaget åbner for, at eksempelvis leverandører

og transportkøbere bliver medlemmer, fordi de selv er i besiddelse af transporttilladelser. Et vist frafald i antallet af medlemmer

kalkulerer bestyrelsen dog også med i sin motivering af forslaget.


En af de mindre virksomheder, der kender rollen som

underleverandør, er Jens Tidemann Kristensens Vognmandsforretning i Ilbro ved Hjørring.


Som formand for Foreningen

af Danske Langtursvognmænd, der er en gruppe under DTL, foreslår Jens Tidemann Kristensen ændring i vedtægterne,

fordi der er udsigt til en udvidelse i medlemskredsen og -typen.


- I øjeblikket er det muligt at være medlem uden

om vores net af lokal- og specialforeninger, og det mener vi er urimeligt. De, der er direkte medlemmer af DTL, nyder godt af den

megen viden, som lokal- og specialforeningerne indsamler. Med udsigten til, at flere nu skal kunne optages direkte, skal vilkårene

gælde for alle, siger Jens Tidemann Kristensen.


Som mindre vognmand er han ikke overrasket over det billede af vognmandserhvervet,

som DTL''s seneste konjunkturrapport tegner.


- Det er de store virksomheder, der sidder på godset, og de små, der

kører for dem, der sulter. De selvkørende vognmænd får kun en ordre, hvis de kan køre en kilometer

billigere end de store selv. Derfor er det da nok rigtigt, at vi er mange om buddet, og når DTL siger, at 1.200 virksomheder har

for dårlig en økonomi.


At den danske vognmandsbranche går endnu en trang tid i møde er også Lars Dagnæs''

vurdering. Han er direktør på Institut for Transportstudier i Padborg, og selvom han understreger, at branchen er mere

innovativ end ofte påstået, gælder der de samme anbefalinger til vognmændene, som til en lang række

andre brancher.


- Det er min forventning, at vi vil se en konsolidering i branchen. Der er det altså nødvendigt

at fokusere virksomheden yderligere: Gør de ting, du er god til bedre. Det gælder kundepleje, kunderelationer, virksomhedens styring,

outsourcing af det, der ikke er virksomhedens kerneydelser, og hvis det skal lykkes, skal virksomheden kunne arbejde strategisk, siger Lars

Dagnæs, der mener, at der også kan blive plads til de mindre. Dette afhænger dog af virksomhedernes evne til at

finde sig en niche.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen