Berlingske Business

Vognmænd bakker op om nye veje

Hos Dansk Transport og Logistik ser man meget positivt på transportminister Lars Baroeds udmeldinger om nye vejanlæg i Danmark.

En ny motorvej ned gennem Jylland, en ny Ring V ringvej udenom hovedstaden samt en havnetunnel fra Nordhavn til Amager motorvejen øst om København er blot blandt nogle af de anlæg, som transportminister Lars Barfoed de seneste dage har givet sin fulde støtte – og i DTL, Dansk Transport og Logistik , deler man ministerens holdninger.

 Dansk Transport og Logistiks vicedirektør, Morten Lindbo, mener, at ministerens udmeldinger er et udtryk for, at vejinvesteringer får politisk prioritet.

- Vi mener, at der på både bane og vej er behov for en række nye investeringer samt et væsentligt bedre vedligehold, end det, der hidtil har været. Vejinvesteringerne er i den offentlige debat de mest omdiskuterede, men det ændrer ikke ved, at de er nødvendige. Trængsel og køer gavner ingen, heller ikke miljøet, og det er også vigtigt at understrege, at man godt kan prioritere både bedre kollektive trafik og bedre vej-infrastruktur, siger Morten Lindbo.

Han mener, at kunsten er at tænke langsigtet på infrastruktur-området. Noget, som skiftende politiske flertal gennem de seneste årtier ikke har været de bedste til – og at få analyseret, hvor behovet for investeringer er størst.

Prognoser viser en stærkt stigende trafikmængde frem til 2025, og hertil kommer, at beslutningen om Femern-forbindelsen vil tiltrække meget gennemkørselstrafik, herunder med gods.

- Transportministeriets kommissorier fra april beskriver de analyser, der nu skal danne grund for beslutning om bl.a. en jysk motorvej og en havnetunnel. Analysernes konklusioner bliver afgørende for udfaldet af beslutningen, og det kan man ikke anfægte, fordi viden og argumenter skal være det bærende. Men vi forstår ikke, hvorfor analysearbejdet skal tage mere end fire år fra nu, og hvorfor såkaldte delkonklusioner først foreligger i efteråret 2011. Der er store tab ved ikke hurtigt at tage fat på de store infrastruktur-udfordringer, som Infrastrukturkommissionen pegede på, siger Morten Lindbo.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen