Berlingske Business

Virksomheder køber koreansk

De danske bilejere er trætte af at betale overpriser for deres biler, og det har fået betydning for udseendet på

den danske bilpark.



Omvendt proportionalt med de stigende bilpriser på grund af prisharmoniseringen i EU, er størrelsen

på de biler, der bliver solgt.



Hvor folk tidligere købte en Toyota Avensis, køber de nu Corolla. Når virksomheden

til medarbejderen valgte en Ford Mondeo for blot få år siden, vælges i stedet den lidt mindre Focus. I stedet for

en Opel Vectra bliver det en Astra. Forsæt selv listen.



Undtagelsen er måske Peugeot 406, men det skal der nok blive

lavet om på, når afløseren 407 kommer. Og danskerne er ikke ubetinget glade for tendensen, som tvinger dem ud i

alternativer. Enten må man acceptere, at man er nødt til at gå en bilstørrelse ned, for at få et mærke

man kender til en tilsvarende pris.



En anden mulighed er at beholde den gamle bil et par år mere, end man ellers ville

have gjort, og derved "spare op" til den ekstra udgift.



Og så er der den sidste mulighed, som flere og flere

har opdaget. Ikke helt så mange bilejere er så mærkeloyale som tidligere, og det betyder succes for mærker,

der ikke havde specielt stor succes i Danmark for blot ganske få år siden. Folk vil hellere have en billigere bil, med

en kæmpe udstyrspakke, mere plads og langt bedre garanti, men til færre penge. Logisk nok. Daewoo, Kia og Hyundai hedder

de nye aktører, der tidligere har slås med imageproblemer, men nu er ved at vinde indpas. Også hos virksomhederne.

Bedre

image

- Der er ingen tvivl om, at forbrugerne er begyndt at skele til vores biler. Det tager lidt tilvænning fra den mest konservative

del af bilkøberne, men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag, siger Ann Strøby fra Daewoo.



Hun vurderer,

at de koreanske biler vil slå hurtigere igennem på privatmarkedet end på firmabilsmarkedet, men det fartbump har

Kia allerede forceret.



- Vi mærker i allerhøjeste grad en interessestigning, især i sælgersegmentet

med vores Magentis. Vi lancerede den i løbet af sommeren, og kan mærke på leasingselskaberne, at de har taget vores

produkt til sig. Et af købsparametrene når de er ude og tale med brugerne er, at de ønsker en lavere beskatningsværdi,

for de japanske og europæiske producenter er blevet for dyre, fastslår salgs- og marketingschef Jacob Nellemann fra Kia.



-

Vores topmodel Sonata kan vi mærke, der kommer mere og mere fokus på i firmabilsegmentet. Uden at vi har lavet den store

analyse over det, vurderer vi, at folk skifter til vores biler fra Avensis, Vectra, Mondeo-klassen, som er blevet for dyr, fortæller

marketingschef i Hyundai Jens Ibsen.



Mærkernes imageproblemer er også forsvindende. I stedet for at tale om det negativt

ladede discount-segment, er de tre mærker røget over i en ''prisbillige biler''-kategori. Kia''s nyeste firmabil-sats Opirus

der koster knap en halv mio. bliver til Kia''s egen overraskelse byttet med Mercedes, BMW og Volvo S80. De havde regnet med at se Peugeot

607 og Camry''er i bytte. Forandringen mærkes også hos Hyundai:



- Der er ingen tvivl om, at vi tidligere har haft

et imageproblem, men det har flyttet sig i takt med at bilerne er blevet bedre. Folks opfattelse af mærket er klart i bedring,

og kan vi få et prædikat der hedder value for money, er det helt super, fastslår Jens Ibsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen