Berlingske Business

Vindmølleindustrien tøver med Lindø

Vindmølleindustrien tøver med Lindø - 1
Foto:

Trods oplagte muligheder for at omdanne Lindøværftet til vindmølleproduktion er hverken Vestas eller Siemens umiddelbart interesserede.

Når der om få år ikke længere bygges skibe på Lidøværftet, kan der i stedet produceres vindmøller. Ifølge Jan Serup Hylleberg, adm. direktør for brancheorganisationen Vindmølleindustrien, er værftet nemlig som skabt til sektorens krav.

”Området besidder to ting, som vindmølleindustrien har afgørende brug for, megen plads og mulighed for havtransport. Det kan få investorer til at overveje det som en mulighed,” siger han til borsen.dk.

Da A.P. Møller-Mærsk meddelte, at de ville lukke ned for produktionen på værftet, erklærede virksomheden samtidig, at målsætningen var at tiltrække nye industrier til det store område ved Munkebo, men endnu er ingen navne på virksomheder offentliggjort.

Vestas og Siemens takker nej
Jan Serup Hylleberg understreger overfor borsen.dk, at han ikke har kendskab til konkrete beslutninger om at lade vindmøllerne – eller virksomheder fra den store flok af underleverandører til industrien – indtage det traditionsrige nordfynske værft.

Og det virker da heller ikke umiddelbart som om, at området ved Munkebo fremover ville komme til at bidrage til vindmølleproduktionen. Kommunikationschef for Vestas, Peter Kruse, er afvisende over for idéen.

”Den 28. april lukkede vi ned for en række af vores nordeuropæiske aktiviteter. Set i det lys passer nye aktiviteter for Vestas på Lindøværftet ikke ind i billedet. Lindøværftet hører også med til Nordeuropa,” siger han til borsen.dk.

Den næststørste danske spiller på markedet, Siemens Wind Power, har ifølge pressechef Tanja Thorsteinsson heller ikke planer om at etablere et produktionsapparat på det nordfynske værft.

”Vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om at kigge på Lindøværftets faciliteter,” siger hun til borsen.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen