Berlingske Business

Vindmølleindustrien roser Søvndal-forslag

Vindmølleindustrien roser Søvndal-forslag - 1
Villy Søvndal vil have et vindmølle-videncenter på Lindø-værftet. Foto:

Det er en god idé, at oprette et videncenter for vindmøller i Lindø-værftet. Vindmølleindustrien er positive over for SF's forslag.

"Vi er åbne over for forslaget, for der er brug for yderligere offentlige investeringer i vindmølleforskningen."

Sådan lyder reaktionen fra Jan Serup Hylleberg, adm. direktør for brancheorganisationen Vindmølleindustrien efter, Villy Søvndal (SF) igår foreslog at oprette et videnscenter for produktion af vindmøller, når Lindø-værftet lukker i 2012.

"Danmark er på mange områder førende på vindområdet, men i årene frem over vil der være behov for at styrke den danske position. Både ved offentlige- og private investeringer i forskning og udvikling i Danmark. Så der er absolut behov for at investere yderligere," siger Jan Serup Hylleberg.

Eksisterer allerede
Der findes allerede et videns- og forskningscenter ved Rissø DTU. Og dér har man igangsat større planer om udvidelse med blandt andet et testcenter for komponenter til vindmøller.

"Hvorvidt man vil kunne bruge Lindø-værftet i den sammenhæng, kan jeg ikke forholde mig til på nuværende tidspunkt. Men vi vil selvfølgelig være interesserede i at gå i dialog med dem, der vil udnytte området," siger Jan Serup Hylleberg.

Regeringen skeptisk
Forslaget mødte ikke megen opbakning fra beskæftigelsesministeren. Hverken regeringen eller Villy Søvndal kan disponere over grunden, der er ejet af A.P. Møller-Mærsk, påpegede beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) i en pressemeddelelse.

"Nu gælder det først og fremmest om at hjælpe de medarbejdere fra Lindø-værftet, der har været så uheldige at miste deres job. Her er vi allerede i fuld sving. Alle forslag er velkomne, når vi skal finde den bedst mulige løsning for medarbejderne på både kort og lang sigt, men hverken Villy Søvndal eller regeringen kan disponere over Lindø-grunden, skrev ministeren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen