Berlingske Business

Vigtig vækstfaktor i containerbranchen stiger - og falder igen

(FILE) GERMANY TRANSPORT MAERSK HAMBURG SUED
Et af nøgletallene for Maersk Line og de andre store spillere i containerbranchen viser lovende tegn i år. Men muligvis kun i år. Det skriver analysehuset Alphaliner i sit nyhedsbrev. Foto:

Et af nøgletallene for Maersk Line og de andre store spillere i containerbranchen viser lovende tegn i år. Men muligvis kun i år. Det skriver analysehuset Alphaliner i sit nyhedsbrev.

Det er forholdet mellem den globale økonomiske vækst og væksten i containerbranchen, der kan have en stor effekt på rederiernes indtjening, og som indtil videre i 2017 bryder med de seneste års trend.

Igennem 90'erne og 00'erne indtil finanskrisen var det nemlig normen, at forholdet lå på mindst 2 - altså, at der var mere end dobbelt så meget vækst i containerfragten end i den globale økonomi. Efter finanskrisen har vækstfaktoren til gengæld i 2010 til 2016 kun været på 1,4 i gennemsnit, og i 2015 var den endda tæt på nul.

UASC-M-A/HAPAG LLOYD

Men i 2017 ventes tallet nu at ramme 1,7 - med en forventet containervækst på 6,1 pct. ifølge Alphaliners prognose mod omkring 3,6 pct. i global vækst ifølge IMF.

I 2018 er udsigterne dog ikke helt så gode, da IMF's bud om 3,7 pct. global økonomisk vækst kun mødes med en ventet fragtvækst på 4,8 pct. ifølge Alphaliners foreløbige bud. Det svarer til, at vækstfaktoren falder til 1,3.

Samme år har rederierne desuden det selvskabte problem, at mange flere af de store skibe, de har bestilt i de seneste år, begynder at blive leveret og dermed giver en flådevækst, der formentlig overstiger fragtvæksten og dermed risikerer at skabe nye problemer med overkapacitet og priskrig.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen