Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

[Vestlige lastbiler har salgsboom i Østeuropa

(WARSZAWA) Frygten for at gamle udslidte lastbiler skulle strømme med varer fra Østeuropa til Vesteuropa er forsvundet. EU stiller krav til miljø i de nye EU-medlemslande, og et land som Polen stiller allerede i dag store krav til nye lastbiler - så efterhånden som de gamle østeuropæiske lastbiler forsvinder, mærker vesteuropæiske bilproducenter et boom i salget

- Vi har fra januar til september i år haft en salgsstigning på 33 pct (til oktober på 28 pct.) i forhold til i fjor - dels til polske vognmænd, dels til vesteuropæiske virksomheder, som har stiftet datterselskaber i Østeuropa - f.eks. entreprenørvirksomheden Skanska, siger Tom Jörling, adm. direktør for Volvos nye østkontor, Region Central East, i Warszawa i Polen.

I 60 pct. af tilfældene er det hele vogntog, der finansieres af forhandlerne, i 40 pct. af tilfældene kun trækkeren. Volvo forhandleren køber så traileren af trailerproducenten og og sørger for totalfinansieringen af vogntoget.

Mange brugte lastbiler

Det har skabt et stort antal brugte lastbiler i Østeuropa - alene 4.000 enheder i Polen, som formentlig sælges længere østpå - i Rusland især.

Tom Jörling, der taler engelsk med udtalt skånsk accent, har arbejdet i Østeuropa i årevis - først under kommunismen, så i tiden efter kommunismen til nu, hvor landene er kommet ind i EU.

- Vi mærker et øget behov for nye lastbiler efter landenes indtræden i EU. Der er ganske vist frigivet meget tonnage - som før stod ueffektivt i kø i dagevis ved grænserne - men behovet for transport er også stærkt stigende, siger Tom Jörling.

Det er bl.a. den voldsomme interesse for vestlige bilfabrikker at producere biler i de nye EU-medlemslande, der får logistikmønstret til at ændre sig.

Der er behov for biler til konstruktionsopgaver under anlægget - og bagefter skal der dele fra underleverendører, stål osv. frem til de nye fabrikker - og nye biler retur. Senest løftede Citroën og Peugeot sammen med Toyota deres planer om fabrikation af en ny fælles minibil i Tjekkiet.

De stærkeste overlever

Østeuropæiske transportvirksomheder kan i dag konkurrere på helt samme måde som vesteuropæiske - med optimal udnyttelse af lastbilerne. Det vil på sigt betyde, at kun de, der er stærkest økonomisk og bedst organiserede vil klare sig i konkurrencen. Lønningerne er et vigtigt parameter - i øst er de fortsat meget lavere end i vest, siger Tom Jörning.

Renten i Polen ligger mellem 7- og 11 og inflationen er på fire pct., så det er billigt at få finansieret sin lastbil. Totalmarkedet i i den østeuropæiske region var for et par år siden ca. 16.000 køretøjer. I dag er den 25.000 på årsbasis.

- Men pengeinstitutter er ikke særlig vilde med at låne penge ud - så i dag er 35 pct. af nye Volvo lastbiler finansieret af Volvo Finans, mens det for de brugte biler er 15 pct. Der er op mod 9.000 transportvirksomheder i Polen - de fleste små med færre end 10 biler. Den største virksomhed besidder 600 transportlicenser - nummer 10 kun 80. Det forklarer, hvor store de store er. I sammenslutningen af internationale transportører er der 4.000 medlemmer - som kører grænseoverskridende transport, siger Tom Jörning.

Stigende forbrug

I de kommunistiske år var det jernbanetransporten, der dominerede - nu er vejtransporten steget 70 pct. - jernbanetransporten kun fire pct. Ud over lavere lønninger til bl.a. chauffører, er brændstoffet også 10 pct. lavere i Polen end f.eks. Tyskland.

Volvo har i dag syv egne værksteder alene i Polen og 35 sælgere. Man åbnede sit ny hovedkontor i Warszawa i juli i år, men flytter allerede i slutningen af 2005 til nye og større lokaler.

- Et land som Polen er godt til outsourcing for vesteuropæiske producenter. Dels er lønnen lav - dels er uddannelsesniveauet højt, siger Tom Jörning.

Scania og Volvo har tilsammen 45 pct. markedsandel i Østeuropa - så længe det accepteres af de store tyske producenter.

- I Letland alene har vi over 45 pct. alene. Den dårlige infrastruktur er dog en væsentlig bremse for en hurtig udvikling af transportsektoren østpå. Udviklingen af motorvejsnettet går langsomt, siger Tom Jörning.

Befolkningens forbrug er også stigende (der er større udvalg end i danske og svenske butikker).

- Den indenlandske økonomi er fra 2003 steget fra 3,7 til forventet seks pct. i år - og samtidig er arbejdsløsheden faldet lidt (fra 20- til 19 pct.), siger Jaroslaw Pasek fra det polske infrastrukturministerium.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen