Berlingske Business

Vestas argumenter for britisk lukning smuldrer

Vestas argumenter for britisk lukning smuldrer - 1
Foto:

Ny redegørelse viser, at der er planlagt opførelse af 2.700 nye vindmøller i Storbritannien frem til 2012 - en fordobling af det eksisterende antal møller. De mange nye møller står i stærk kontrast til Vestas britiske fabrikslukning.

Det holder tilsyneladende ikke, når Vestas argumentere for, at de må lukke deres fabrik på Isle of Wight på grund af manglende efterspørgsel på det britiske marked. Det viser en ny rapport fra den britiske vindenergiforening, BWEA, som Vestas selv er et ledende medlem af.

Rapporten fastslår, at der vil blive opført over 2.700 vindmøller i Storbritannien frem til 2012. Det vil fordoble antallet af vindmøller på de britiske øer – og altså give stor efterspørgsel efter møller i de kommende år.

625 fyringer
Vestas har ellers ved gentagne lejligheder brugt som argument for lukningen af fabrikken på Isle of Wight, at efterspørgslen i Storbritannien er for lille, skriver den engelske avis Times.

”Vi har brug for et stabilt marked for at opretholde en produktion på Isle of Wight, men det marked er her ikke,” sagde en talsmand fra Vestas i går til Times.

Vestas fabrik står til at lukke på fredag, hvilket umiddelbart vil medføre 625 fyringer.

De 2.700 nye vindmøller på vej i Storbritannien er fordelt på 190 vindmølleparker, der enten er under opførelse eller er planlagt.

Yderligere 10.000 møller på vej
Vestas fabrik på Isle of Wight lavede indtil sidste år vindmøllevinger til det amerikanske marked. I forbindelse med at Vestas vandt en kontrakt på 100 mølle til opførelse ved Thames Estuary, blev produktionen dog omlagt til primært det britiske marked.

Den britiske regering har i denne måned fremlagt en plan, der skal sikre opførelse af 10.000 vindmøller i Storbritannien inden 2020. En plan der dog ikke har ændret på Vestas beslutning om at lukke fabrikken.

Cirka 30 arbejdere har den seneste uge besat fabrikken på Isle of Wight i protest mod lukningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen