Berlingske Business

Verdenskendte danskere hædres med nye frimærker

Mærsk
Overskrift
jørn
Overskrift

Frimærkesamlere får et nyt samlerobjekt, når Post Danmark sender to nye frimærker på gaden.

De to frimærker hylder to af de største danske personligheder nogensinde, skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller og arkitekt Jørn Utzon.

- Deres navne, historier og bedrifter er i dag husket og anerkendt, ikke bare i Danmark, men i hele verden, siger Martin Pingel, designchef i PostNord frimærker.

Jørn Utzon er nok mest kendt for at være manden bag Operahuset i Sydney i Australien, mens Mærsk Mc-Kinney Møller stod i spidsen for et af verdens største rederier.
Mærsk Mc-Kinney Møller er den anden erhvervsmand, der får æren af at komme på et frimærke herhjemme.

Den første var brygger og mæcen I.C. Jacobsen i 1947.

postdk


Jørn Utzon er den tredje danske arkitekt, der finder vej til et frimærke. De to andre er Arne Jacobsen og Poul Henningsen.

Da Sydney Opera House anses for at være et af Utzons væsentligste værker, er bygningsværket naturligvis med som baggrund i Utzon-frimærket.
På samme måde har frimærket med Mærsk Mc-Kinney Møller et skib i baggrunden. Det er skibet Emma Mærsk med den hvide, syvtakkede stjerne på skorstenen.
Familien sætter stor pris på det nye frimærke.

- Jeg og familien værdsætter den fine anerkendelse af min fars virke, som dette frimærke ærer, siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, der er yngste datter af Mærsk Mc-Kinney Møller, i en skriftlig kommentar.

Frimærkerne er graveret af Martin Mørck og kommer i værdien 19 kr. De kan købes på udvalgte posthuse, i Post Danmarks netbutik og via Post Danmarks app.

/ritzau/

cc

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen