Berlingske Business
13:23Bank of America leverer pænt overskud trods gigantisk skattenedskrivning

Verdens stærkeste lastvogn

Verdens stærkeste lastvogn - 1

700 hestekræfter har Volvos nye flagskib FH 700, der også opfylder de strenge europæiske miljøkrav.

Volvo har nu verdens stærkeste serieproducerede lastbil: FH-modellen med 700 hestekræfter. Det er 40 hk mere end forgængeren. Samtidig er trækkraften forbedret med 50 Nm til 3.150 Nm - så der er virkelig tale om en sej sag, der med lethed slæber af sted med vindmøller, gravemaskiner og andre former for tungtransport – men som nok er lige i overkanten, hvis der er tale om normal eksportkørsel.

- Men der er altid vognmænd, hvor prestige er vigtig. Og samtidig er det lykkedes for fabrikkens ingeniører at bygge en bil, der ikke er mere forslugen end den gamle 620 hestes udgave – og er mindre støjende i tomgang. Standard er i-shift – Volvos automatiserede gearkasse, som sikrer bedre igangsætning – også når der er 100 tons at drage af med eksempelvis en blokvogn, siger produktchef Steffen Müller, Volvo Lastvogne Danmark A/S.

- Miljømæssigt er kvælstofudledningen sænket med 40 procent - men det var nødvendigt for Volvo, for efter oktober i år skal lastbiler opfylde Euro 5 miljøforskrifterne. Det er sket gennem brug af større katalysatorer. Det gjorde Volvos 7- 9-, 11- og 13 liters motorer i forvejen. Nu er 16 liters motorerne også på samme linje - uden at præstere mindre og bruge mere brændstof. Vejen var ny motorteknologi med andre stempler, fortsat brug af SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction), ny motorolietermostat og brug af tyndere olier, siger Steffen Müller.

Ud over versionen med 700 hk fås Volvo FH16 også i varianter med henholdsvis 540 og 600 hk, hvor sidstnævnte er ny. Fælles for 16-liters motorerne er forbedret drejningsmoment med fladere momentkurver, som betyder mere letkørte biler for chaufførerne.

- Efterhånden som kravene til lastbilsmotorer er øget – begyndende med Euro 1 krav – er brændstofforbruget i reglen blevet større. For Volvos vedkommende lykkedes det dog at holde forbruget på Euro 4 på niveau med Euro 3 – og det har gentaget sig med Euro 5. Det er ikke sket på grund et enkelt vidundermiddel – men gennem forbedringer på en masse punkter, siger Steffen Müller.

Volvo er også kendt for at gå forrest, når det gælder sikkerhed. Det understreges nu ved at gøre elektronisk stabilitetssystem (ESP) standard på alle lastbiler, der er bestilt efter 15. december 2008.

I første omgang lastbilerne med konfigurationerne 4x2, 6x2 og 6x4 – men fra uge 11 bliver der tale om næsten alle FH modeller – undtagen biler med bladfjedre og tromlebremser. Det vil sige også forvogn / hænger kombinationer og modulvogntog.

Dermed har Volvo ifølge Steffen Müller som p.t. eneste producent Volvo ESP-system standard tre år før det bliver lovbefalet sikkerhedsudstyr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen