Berlingske Business

Verdens længste flyrute tættere på take-off: Flyv non-stop i 20 timer

AUSTRALIA-AVIATION-EARNINGS-QANTAS
Foto:

Det har endnu ikke være teknisk muligt, men om kun få år får verdens længste flyrute luft under vingerne og passagererne kan se frem til at læne sig tilbage og nyde turen ... i 20 timer.

Pak støttestrømperne, husk godt med læsestof og behageligt tøj inden du går ombord på det, der bliver verdens absolut længste flyrute uden stop. For om få år kan du sætte dig til rette i kabinen i Sydney og 20 timer senere lander du i London.

Det er det australske flyselskab Qantas, der i en lang årrække har arbejdet målrettet på planer om at realisere non-stop flyvninger mellem Sydney og London samt fra Sydney til New York. Og nu er den vision inden for rækkevidde.

Det skriver Bloomberg.com.

GERMANY TRANSPORT AIRBERLIN INSOLVENCY

Teknolgien er modnet og i samarbejde med flyproducenterne Airbus og Boeing er Qantas langt i bestræbelserne på at gøre »maraton-flyvningerne« til en realitet. Boeing arbejder ifølge Bloomberg på at udvide rækkevidden på selskabets nye flytype 777x og Airbus er godt i gang med at udvikle på en ny version af A350, der kan flyve længere end den nuværende flytype.

Qantas håber på, at kunne tage flyene i brug og sende de første passagerer ud på den 20 timer og 20 minutter lange flyvetur mellem Sydney og London i 2020. Det vil betyde at turen mellem den australske storby og britiske hovedstad reduceres med i omegnen af fire timer, som det vil tage i dag med et stop undervejs.

GERMANY TRANSPORT AIRBERLIN INSOLVENCY

Turen over Stillehavet til New York vil blive tre timer kortere og »kun« tage 18 timer.

De ultra lange flyruter er blevet mere almindelige i takt med, at flyene er blevet lettere og flymotorerne mere brændstofeffektive, hvilket åbner for flere lange flyruter.

Allerede i begyndelsen af 2018 forventer Qantas at sende flyruten Perth-London på vingerne og i Singapore er der planer om at genindføre ruter til Los Angeles og New York, som blev droppet for fem år siden, da det ganske enkelt var for dyrt i brændstof.

10BUSPix-fly-191215.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen