Berlingske Business

Velkommen til et nyt arbejdsår med DSB

-arkiv- Kabeltyve forsinker S-togene for anden gang. (Foto: Kasp
Elektroniske skærme i udu, ikke-­fungerende højtalere og rigoristisk regelrytteri var DSB’s velkomst til pendlerne i dag. ARKIVFOTO Foto:

Elektroniske skærme i udu, ikke-­fungerende højtalere og rigoristisk regelrytteri var DSB’s velkomst til pendlerne i dag, skriver dagens klummeskribent og flittige pendler Birgitte Erhardtsen.

Det er første dag på job efter ferien og første dag med DSB. Solen skinner, og de ventende S-togs-passagerer på Birkerød S er i godt humør, bare ben og sandaler.

Deres udsendtes øre opfanger en utydelig højtalerstemme fra den anden perron noget med “ingen togdrift mellem Østerport og Nørreport”, mens feriehumøret hindrer meddelelsen i at trænge ind, og man glæder sig over at være i god tid til morgenens møder. Man nyder solen på perronen og bilder sig selv ind, at man nok har hørt forkert.

pix-øresundsbroen

Blikket glider til den elektroniske skærm, der viser togafgange, og man husker pludselig hverdagens trængsler før ferien. Skærmen har været i uorden i mange uger. Nu er noget indmad pillet ud af den, så man kan kigge ind til mekanikken. Mon det er et godt eller et dårligt tegn? Passagerer og cykler trænges på perronen og spejder efter toget nordfra. Alle anstrenger sig for at høre en ny højtalermeddelelse, som DSB fortsat kun udsender på Hillerødperronen overfor. På grund af en personpåkørsel er der ingen togdrift mellem Østerport og Nørreport.

Der går et kollektivt suk gennem forsamlingen. Stakkels person, men det kan DSB selvfølgelig ikke gøre for.

Endelig kommer toget, som fortsætter mod København uden yderligere information til passagererne. Er problemerne drevet over, eller hva? Men nej. Lidt før Hellerup meddeler togføreren, at der nu godt nok er fri bane mellem Østerport og Nørreport, men mange tog i kø. Derfor tilrådes passagererne at skifte til Kystbanen.

bro

Øv! Folk konsulterer ure og aflyser hektisk møder på mobilen. Så er togføreren igen i højtaleren. Han minder passagerer med cykler om, at der skal løses billet til køretøjet, hvis cyklen skal med Kystbanen! Er der en snert af triumf i hans stemme? Man kommer til at tænke på Ulf Pilgaards i rollen som københavnsk buschauffør, som fylder kulør på sit kedsommelige liv ved at genere passagererne...

Alle har nu tryg vished for, at DSB heller ikke i dag udviser kulance over for kunderne. “Hvor køber man billet”, spørger en desperat passager en anden, mens hundredvis af mennesker iblandet cykler, som maser kontra for at købe den krævede billet, vælter ud på perronen i Hellerup. Nogle træffer en hurtig beslutning, dropper billetkøbet og vælger at tage risikoen for at få bøde.

pendler

Kystbanetoget fyldes til bristepunktet. Svedende S-togs-passager, inklusive Deres udsendte, trænger frækt ind i førsteklasses aiconditionerede kupé. Gud nåde den kontrollør, der kommer og smider os ud, tænker vi, og ser aggressivt frem til kampen. Kontrolløren bliver klogeligt (desværre) væk, og vi ankommer omsider på Nørreport. En kollega, som valgte at overhøre togførerens Kystbaneråd, blev siddende og var fremme ti minutter før mig.

Velkommen til et nyt arbejdsår med DSB!

25BUSMatias-Dalsgaard.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen