Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Vejskat rammer eksportvirksomheder

Den tyske vejskat vil ikke blive så konkurrenceforvridende for den danske transportbranche som frygtet.



Godt nok ventes

tyskerne at indføre en afgift på 1,12 kroner pr. kilometer, som hver eneste danske lastbil kører på de tyske

motorveje.



Men afgiften vil ramme alle lastbiler fra alle lande, også fra Tyskland, og da de tyske vognmænd kun

har udsigt til at få nedsat deres vægtafgift, vil de kun opnå en minimal konkurrencefordel frem for deres udenlandske kolleger.



Det

kom frem på en transportkonference, som Trekantområdets Transport-og Logistik Forum afholdt tirsdag hos Lego Company

i Billund.



100 deltagere fra transport- og logistik-branchen fra hele landet deltog.



Det var afdelingsleder Poul Bruun

fra International Transport Danmark i Padborg, som gjorde status på konferencen over vejskat og EU''s harmoniseringsbestræbelser

på området, og han kunne så konstatere, at ekstraudgiften på omkring 16 pct. i stedet i høj grad vil

blive væltet over på kunderne.



Så det bliver altså eksportvirksomheder, som får ekstraregningen,

og som derfor vil få deres konkurrencekraft svækket over for virksomheder, som eksempelvis benytter tog eller flodtransport.

For dansk erhvervsliv vil den tyske motorvejsafgift løbe op i ekstraomkostninger på 900 mio. kr. om året.











Automatisk

opkrævning

Poul Bruun kunne også fortælle, at opkrævningen vil komme til at ske automatisk med en fast månedlig

regning fra de tyske myndigheder, som får sine oplysninger fra en computer, som installeres i lastbilen, og som via en GPS-satellit-forbindelse

konstant får registreret bilens positioner, mens den kører.



Der bliver altså ikke som i andre lande og som

ved broerne over Storebælt og Øresund være kontrolstationer, som sinker transporterne.



Til biler, som ikke

kører så tit på Tyskland, kan man i stedet installere en slags elektronisk klippekort, som man kan sætte

i forruden, og som løbende - elektronisk -kan fodres med flere penge.

Svært med fælles system



et spørgsmål fra salen sagde Poul Bruun, at også andre lande som Østrig, Schweiz og sikkert også Holland

er på vej med lignende systemer, og han forudså, at der om få år vil være et fælles europæisk

system på dette område.



Også i Danmark overvejer et udvalg nedsat under Trafikministeriet, om vi skal have

vejskat i Danmark.



Poul Bruun forudså dog en del praktiske problemer med at få de forskellige nationale vejskat-systemer

til at fungere som ét, idet hvert land har ladet nationale virksomheder udvikle sin elektroniske løsning. Og ikke alle

systemer kan tale sammen, bl.a. kan den tyske og den østrigske løsning ikke kombineres.











Ens dieselafgift

i 2010

Vedrørende EU''s planer om at harmonisere dieselafgiften kaldte Poul Bruun EU-landenes forskellige afgiftsstørrelser

som "grænsehandelsproblemer".



De forskellige satser betyder ifølge Poul Bruun ikke alverden som konkurrence-parameter

imellem transportørerne fra de forskellige lande, men mere som lokkemad imellem landene for at få chaufførerne

til at tanke op hos dem og dermed sikre sig nogle flere afgifter til statskasserne.



Men forskellene imellem landenes afgifter

skal efter EU''s planer gradvist snævres ind, så de i 2010 er ens og ligger på omkring 3,00 kr. pr. liter. Aktuelt

ligger den danske dieselafgift på 2,75 kr.



På konferencen fortalte desuden direktør Lars Dagnæs fra

Institut for Transportstudier i Padborg om det afgørende i, at både kompetencer og uddannelser i branchen løbende

udvikles i takt med, at transporterhvervet både i Danmark og i resten af verden undergår betydelige ændringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen