Berlingske Business

Vejskat langt ude i fremtiden

Danske eksportvognmænd skal formentlig først punge ud med kilometerpenge for at køre på de tyske motorveje

ved udgangen af 2005. I en rapport offentliggjort af det ansvarlige tyske konsortium Toll Collect, be-stående af bl.a. Deutsche

Telekom og DaimlerChrysler, fremgår det, at man planlægger en testperiode, der starter ved indgangen til 2005. Men man forventer

først at opkræve deciderede kilometerafgifter ved udgangen af 2005.



Hos den danske brancheorganisation Dansk Transport

og Logistik (DTL), der har været særdeles aktiv i forhold til at få lanceringen udsat, er der tilfredshed at spore

med hensyn til udsættelsen.



- Jeg vil gerne gentage DTLs holdning - nemlig at det er et must for os, at systemet først

sættes i gang, når der er garanti for, at det elektroniske system virker. Her er det ikke tilstrækkeligt, at det

blot virker tilfredsstillende. Det skal virke 100 procent, siger ordførende direktør Michael Svane.

Milliarder

går tabt

Det ser derfor ud til, at massive tekniske problemer med systemets satellitsystem vil tage betydeligt længere

tid end hidtil meldt ud fra det tyske konsortiums side. Den oprindelige dato var 31. august 2003, hvilket i forvejen var senere end

ønsket fra den tyske regerings side. Herefter er vejskatten gentagne gange blevet udsat i kortere perioder. Først i

oktober måned sidste år gik det op for den tyske regering, hvor slemt det stod til. Her fremgik det nemlig af DaimlerChrysler

koncernens regnskab, at man budgetterede med, at mauten først trådte i kraft 31. august 2004. Men det var tilsyneladende

også for optimistisk et bud.



Ifølge tidligere oplysninger koster det Toll Collect hele 250.000 euro eller 1,9 mio.

kr. for hver dag, der er gået siden 1. december 2003. Fra og med februar 2004 fordobles dagbøderne til 500.000 euro -

knap 3,8 mio. kroner. Den tyske regering går ikke ram forbi, her havde man regnet med en indtægt på hele 2,8 mia.

euro alene i 2004, svarende til knap 21 mia. kr. Den tyske regering har indregnet indtægter fra maut-systemet i budgetterne for

2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen