Berlingske Business

Vejfirma gik over stregen

Vejmarkering
LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark må ikke gå sammen om at byde på vejopgaver. Foto:

LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark gik sammen for at byde på en opgave med at lave hajtænder og andre vejmarkeringer over en stor del af landet. Men virksomhedernes samlede bud var ulovligt, har Konkurrencerådet netop afgjort.

Man kan komme voldsomt i klemme, hvis man tjener penge på at lave hajtænder og andre vejmarkeringer. Det må LKF Vejmarkering a/s og Eurostar Danmark a/s sande.

De to virksomheder gik sammen om at byde på en opgave med vejmarkeringer i Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden, men det har Konkurrencerådet netop sagt var ulovligt. Virksomhederne skal derfor opsige aftalen, og sagen er sendt videre til bagmandspolitiet for at se, om der direkte skal rejses en straffesag.

pix-SKI

Udbuddet foregik i 2014, og de to virksomheders samlede bud var på 34 mio. kr. De to virksomheder er henholdsvis den største og næststørste på området herhjemme, og de gik sammen om at byde på opgaven via Dansk Vejmarkerings Konsortium. Men virksomhederne kunne uden problemer have budt på opgaven hver for sig, lyder det fra Konkurrencerådet.

»Sagen handler om et konsortiesamarbejde. De to største virksomheder inden for vejmarkering er gået sammen om at byde på en opgave for Vejdirektoratet, selvom de hver især kunne løfte opgaven og derfor var konkurrenter. Dermed har virksomhederne overtrådt konkurrenceloven,« siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

»Det kan bidrage til at styrke konkurrencen, hvis virksomheder sammen byder på en opgave, de hver for sig er for små til at løse. Omvendt vil et konsortie være ulovligt, hvis virksomhederne hver især vil kunne byde på opgaven, og samarbejdet i øvrigt ikke giver væsentlige effektivitetsfordele,« siger Agnete Gersing.

Christiansborg

elsam

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen