Berlingske Business

Varm sommer koster rejsebranchen dyrt

Sommervejr_Business
Det varme danske sommervejr er dårligt nyt for rejsebranchen, som må sælge de sidste pladser til lave priser. Foto:

Charterbranchen mister trecifret millionbeløb, fordi et stort antal ferierejser bliver solgt med rabat.

En varm dansk sommer kaster mørke skygger over charterselskabernes økonomi. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Alt for mange rejser er blevet solgt med massive rabatter, da danskerne bliver hjemme, og det koster rejsebranchen et trecifret millionbeløb i tabte indtægter. Da en meget stor del af indtjeningen ligger i juli, der er årets travleste rejsemåned, kan det blive svært at indhente tabet, skriver avisen.

»Det har ikke været en særlig sjov sommer. Vi har måttet sælge alt for mange rejser for billigt, og det kan mærkes direkte på bundlinjen,« siger direktør Jan Vendelbo fra Spies.

Når skolernes sommerferie begynder, har charterselskaberne ofte solgt tre ud af fire rejser på forhånd, og vejret har afgørende indflydelse på salget af de sidste pladser. Mange er solgt med rabatter på mellem 1.500 og 2.000 kroner: Penge, som rejsebureauerne går glip af.

Og rejseudsalget er ikke slut, siger Jan Vendelbo, da august er en udfordrende måned for rejsebranchen, der derfor sætter priserne markant ned på mange rejser for at fylde flyene.

Den varme sommer kan mærkes i hele branchen.

»Regn er guld for charterselskaberne, og den har der været alt for lidt af. Vi må erkende, at varmen og de mange solskinstimer betyder, at der har været overkapacitet. Vi er brændt inde med for mange rejser, og det koster indtjening,« siger Stig Elling, der er salgsdirektør i Star Tour.

Samme melding kommer ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten fra Bravo Tours, som i de seneste år har været nødt til at sænke priserne betydeligt for at få solgt de sidste rejser.

Flere end 300.000 danskere rejser på charterferie i højsæsonen, så der er store beløb på spil. I branchen vurderes det, at priserne på samtlige rejser gennemsnitligt er faldet med omkring 400 kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen