Berlingske Business

Vandflyveren døjer med tomme sæder

Vandflyver København-Aarhus
Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto:

Flere gange dagligt flyver Nordic Seaplanes med halvtomme fly. Direktør forsikrer dog, at selskabet når sit mål.

Når morgen bliver til middag i Danmark taber Nordic Seaplanes, vandflyveren mellem København og Aarhus, pusten. Det storstilede vandflyverprojekts direktør Lasse Rungholm må nemlig konstatere, at det er mere end almindeligt svært at fylde et fly op midt på dagen.

Således kan Børsen i dag berette, at der i flere tilfælde blot er solgt billetter til to-tre passagerer, selv om der er plads til mindst 12 passagerer. Det skriver avisen på baggrund af en gennemgang af ti daglige afgange.

Vandflyver København-Aarhus

Berlingske Business har også kigget nærmere på selskabets afgange, og her kan det lade sig gøre at bestille ti billetter i dag klokken 12.45, mens formiddagsafgangen klokken 9.30 fra Aarhus til København er udsolgt. Samme billede gælder de senere afgange, hvor belægningen er højere.

26BUSPix-Lars-Erik-Nielsen-.jpg

Da vandflyveren kom til landet i foråret meldte flere kunder ud, at de ville flyve med Nordic Seaplanes, men to kunder fortæller til Børsen, at de ikke har fløjet nær så meget med flyet, som de forventede.

Vandflyver København-Aarhus

Over for avisen erkender Lasse Rungholm, at der er halvtomme fly, der hver dag letter fra landets to største byer.

»Det er beklageligt, men jeg tror, det hænger sammen med, at folk aldrig har været vant til at tage af sted kl. 7.00, holde ét møde og være hjemme igen inden frokost,« siger Lasse Rungholm til Børsen og fortæller, at han ikke overvejer at skære de tabsgivende afgange fra.

Han forsikrer, at selskabet når en belægning i gennemsnit på 60 procent.

I et emailsvar til Berlingske Business afviser han, at der skulle være problemer med forretningen.

»Der er kunder nok. Vi er kommet for at blive,« skriver han.

I løbet af få uger, når der er færre lyse timer, indsnævres antallet af lukrative yderafgange, da flyveren ikke kan starte og lande i mørke. En enkeltbillet med flyveren koster 1.800 kroner.

fly

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen