Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Vandflyver modtages med kyshånd af erhvervslivet: SAS trækker på skuldrene

fly

Rejsetiden mellem landets to største byer bliver med en ny vandfly-forbindelse kraftig reduceret, og det vækker glæde i erhvervslivet, hvor forbindelsen kan spare tid og dermed penge.

Der findes både gode og dårlige tidspunkter at præsentere en nyhed på.

Da Lasse Rungholm og Lars Erik Nielsen folkene bag Nordic Seaplanes torsdag kunne meddele, at vandflyruten mellem København og Aarhus sættes i rutefart på onsdag, var det et af de bedre tidspunkter at fortælle den nyhed.

Maldiverne

I disse dage synes alle alternativer til rejseformer mellem København og Aarhus nemlig at være i høj kurs. Danmarks nationale statsejede jernbaner DSB har været tynget af et næsten uoverkommeligt sporarbejde på Fyn, som Banedanmark har tumlet med siden pinsen. Dermed har rejsetiden været skruet op til omkring fire timer, hvis man er heldig tre timer og knap tyve minutter. Lidt lang tid for de fleste mennesker, som har et ærinde, hvor tiden betyder noget.

Prisen for en billet til vandflyet er fast 1.800 kroner for en enkeltbillet, det dobbelte for en retur. Væsentligt mere end med tog og bus, til gengæld tager vandflyet omkring én time, og man er i luften i omtrent 45 minutter, inden man lander i enten Aarhus eller København.

Og selv om beløbet måske kan skræmme studerende og andre dårligere bemidlede væk, glæder Dansk Erhverv sig over den nye forbindelse.

FRANCE-AVIATION-AIR FRANCE-PLANE

Tid er ofte en lige så stor faktor som penge, når dagligdagen skal hænge sammen for danske virksomheder, forklarer fagchef Jesper Højte Stenbæk i interesseorganisationen.

»Den nye forbindelse binder Danmarks to største byer tættere sammen. Det er naturligvis en fordel for erhvervslivet,« siger han i en email og bakkes op Michael Svane branchedirektør i Dansk Industri. Han påpeger, at det nok specielt er i Aarhus, at ruten vil vække glæde:

»I den århusianske trafikdebat fylder placeringen af lufthavnen en central rolle. Derfor ved jeg, at vandflyveren har en opbakning i det århusianske erhvervsliv. Så det er et fint indslag, som vi hilser velkomment,« siger Michael Svane, som tvivler på, at får den store betydning i København.

aadadwawdawd

I forvejen kan man flyve mellem Aarhus og København med SAS, men sagen er den, at det med rejsetiden til og fra Tirstrup på Djursland, når op på knap to timer mellem Aarhus og København. Til gengæld er prisen ved første øjekast billigere hos SAS, der sælger sine billigste billetter fra ned til 499 kroner. Der er dog ifølge Lasse Rungholm pilot og medejer af Nordic Seaplanes to stor forskelle:

Hos SAS vil prisen være betydeligt højere, hvis man bestiller på dagen. På vandflyveren er den fastlagt på de 1.800. Derudover kan man annullere og ombooke billetter frem til 12 timer før afgang.

»Du kan ikke sammenligne business og monkey-class,« siger Lasse Rungholm, der selv beskriver flyet af typen DHC-6 Twin Otter som »robust luksus«.

En gammel iraner

Flytypen er særdeles brugt over hele verden, men det har også nogle år på bagen. Det, der kommer til at flyve mellem Aarhus og København er fra 1978, og blev købt af Nordic Seaplanes fra Iranian Naft Airlines.

Selv om det kan lyde som et ældre fly, så er det blevet totalrenoveret i Schweiz både indvendigt og udvendigt, hvor det har fået en ny gang maling og er indregistreret som OY-NSA. I alt er der brugt 30 millioner kroner på maskinen, der har to motorer og styres af to piloter.

I kabinen er sæderne betrukket med læder, og flyet er ifølge Nordic Seaplanes støjsvagt, hvis man »bruger de udleverede headsets«. Flyet har plads til 12 mænd eller 15 kvinder.

Det maksimale antal passagerer afhænger af kønsfordelingen af de ombordværende passagerer, da standardvægtene er forskellige på mænd, kvinder og børn.

Fire lange år

Ruten har været længe undervejs. Faktisk i fire år hvor godkendelser, tilladelser og forskellige andre forhindringer har betydet, at projektet er trukket ud. Siden har den oprindelige idémand bag projektet Rune Balle forladt projektet.

Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab. Begge har erfaring med vandflyvning primært fra Maldiverne, hvor Lars Erik Nielsen tilbage i 1992 grundlagde Maldivian Air Taxi. Her fløj Lasse Rungholm for Lars Erik Nielsen.

I 2013 købte kapitalfonden Blackstone Maldivian Air Taxi, der på tidspunkt havde 20 Twin Otter-fly. Det er blandt andet gennem denne handel, Lars Erik Nielsen skabte sin forretning, der står bag vandflyruten

»Nu skal vi bare have alt udsolgt, men der er blevet taget virkeligt godt imod fra erhvervslivet, så det ser rigtig godt ud,« siger Lasse Rungholm.

I SAS har man noteret sig den nye spiller på ruten Aarhus-København, men det er ikke noget, der for alvor ryster luftfartskæmpe.

SAS har på hverdage har otte afgange i hver retning, hvilket samlet svarer til omkring 1.400 sæder om dagen.

»Den ekstra kapacitet, der nu tilføres på markedet, svarer til mindre end 5 procent. Samtidig kan større udbud også stimulere ny trafik og tage trafik fra andre transportformer. Vi forventer derfor ikke, at den nye rute kommer til at påvirke efterspørgslen på vores afgange,« siger Simon Pauck Hansen, Head of Network i SAS i en skriftlig kommentar.

 

FAKTA:

 

Afgange:

I første omgang er der fire afgange hver vej: kl. 07:00, 10:00, 16:00 og 19:00 fra Aarhus mod København og fra København mod Aarhus kl. 08:30, 11:30, 17:30 og 20:30. Seneste mødetid er 20 minutter før afgangstidspunktet fem minutter før ombordstigning.

Herfra flvyer flyet:

I hovedstaden er der check-in, lounge og gate i Nordre Toldbod og afgang fra flydebroen samme sted.

I Aarhus er der gate og afgang fra Miljøhavnen på Østhavnsvej.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen