Berlingske Business

Valutasmæk til schweizisk DSV-konkurrent

efw
DSV-konkurrenten Panalpina præsterer et bedre resultat fra driften i første kvartal 2015 på trods af valutamodgang, efter Schweiz valgte at droppe fastkurspolitikken.

DSV-konkurrenten Panalpina præsterer et bedre resultat fra driften i første kvartal 2015 på trods af valutamodgang, efter Schweiz valgte at droppe fastkurspolitikken.

Omsætningen er faldet til 1503,4 mio. schweizerfranc fra 1596,5 mio., mens driftsresultatet før skat (EBIT) stiger til 25,3 mio. euro fra 24,5 mio. euro året forinden.

- I årets tre første måneder steg indtjeningen på trods af modvind fra en stærk schweizerfranc og en nedgang i volumenvæksten inden for luftfragt, siger Peter Ulber, Panalpina-CEO, i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

DSV

- Med et økonomisk miljø, der er dårligere end ventet, og usikkerhed om udviklingen i olieprisen, er markedet vanskeligt at læse, lyder det videre.

Selskabets luftfragtdivision oplevede en volumenvækst på 1 pct., mens søfragtdivisionen voksede 5 pct. år til år. Også logistikdivisionen, der gav underskud i første kvartal 2014, oplevede fremgang og præsterede et driftsresultat på 1,2 mio. schweizerfranc.

27BBMKurt-Larsenny.jpg

Mens driftsresultatet er bedre end sidste år, gemmer der sig en kedelig nyhed til ejerne af Panalpina i en note til regnskabet. Selskabet opbevarer sine likvide midler i euro, og på grund af schweizerfrancens styrkelse betyder det, at transportvirksomhedens kontantbeholdning påvirkes negativt.

Også den venezuelanske bolivar er svækket voldsomt, og i alt koster de negative valutaeffekter Panalpina 53,2 mio. schweizerfranc.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen