Berlingske Business

Værfter: Dumt at sende krigsskibe til reparation i udlandet

ARKIVFOTO 2005 af det danske krigsskib Absalon- - Se RB 4/5 2012
Brancheforeningen Danske Maritime mener, det er en forfejlet politik, når forsvarsministeren sender opgaven med at vedligeholde Søværnets skibe i EU-udbud. Foto:

Brancheforeningen Danske Maritime mener, det er en forfejlet politik, når forsvarsministeren sender opgaven med at vedligeholde Søværnets skibe i EU-udbud.

Det er både »dumt og ærgerligt«, at regeringen sender opgaven med at reparere danske krigsskibe i EU-udbud, så det risikerer at blive udenlandske værfter, der skal vedligeholde skibene.

Sådan lyder det fra Danske Maritime, brancheforeningen for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe herunder danske værfter, der mener, at det er en opgave, som bør varetages inden for landets grænser.

»Vi står fuldstændig uforstående over for, at man fra dansk side vælger at sende det i EU-udbud, når alle andre EU-lande har valgt at fastholde de opgaver nationalt. Vi har også drøftet det med et advokatfirma, som har den klare opfattelse, at det her er en politisk afgørelse. Derfor håber vi, at man vil ændre denne måde at agere på,« siger administrerende direktør for Danske Maritime Jenny N. Braat.

Hun uddyber, at det handler om, hvorvidt man anser Søværnet for at være vigtigt for Danmark strategisk. EU-landene kan gøre brug af Rom-traktatens paragraf 346, som blandt andet siger, at »hver medlemsstat kan træffe de foranstaltninger, som den anser for nødvendige til beskyttelse af sine væsentlige sikkerhedsinteresser«.

»Vi finder, at den nationale sikkerhed i Danmark klart er afhængig af Søværnet, da vi er det land i verden med den næstlængste kyststrækning, da hele Grønland også er med. Så det må og bør være et strategisk vigtigt værn for Danmark,« siger Jenny N. Braat.

De to opgaver, som forsvarsminister Nicolai Wammen (S) sender i EU-udbud, drejer sig om at bygge helikopterplatforme på en række skibe og om en syvårig rammeaftale for al vedligeholdelsesarbejde.

Danske Maritime har regnet på, hvad det vil betyde for danske arbejdspladser i branchen, hvis opgaven går til et andet land.

»Der er både værfterne og en multiplikatoreffekt, da flere maritime virksomheder leverer til værfterne. Vores beregninger viser, at de to EU-udbud her vil svare til mellem 6.000 og 9.000 mandeår, som den maritime industri risikerer at miste,« siger direktøren.

Da den ene opgave strækker sig over syv år, svarer det til, at omkring 1.000 job risikerer at rykke udenlands.

Jenny N. Braat mener, regeringen foretager en overimplementering af regler, som risikerer at gå ud over Danmarks kampdygtighed i en tilspidset situation, hvis vi ikke fremover kan få repareret skibe i Danmark.

Dansk Folkeparti har kaldt forsvarsminister Nicolai Wammen (S) i samråd om sagen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen