Berlingske Business

USAs regering får formel klage over Norwegian

pix_nor
Norwegians topchef, Bjørn Kjos møder udfordringer i USA, hvor piloterne er utilfredse med hans planer. Foto:

Den amerikanske pilotorganisation ALPA har sendt en indsigelse til landets transportministerium mod Norwegians forretningsmodel, som ifølge piloterne er konkurrenceforvridende.

Norwegians planer om at flyve langdistancefly over Atlanten møder nu forhindringer.

Den amerikanske pilotorganisation ALPA mener, at det norske selskabs forretningsmodel er konkurrenceforvridende, og har derfor tirsdag sendt en formel indsigelse til USAs Transportministerium mod at give Norwegian tilladelse til at flyve over USA. Det skriver branchesitet check-in.

»NAI's (Norwegians, red.) operationsmodel bør straks og utvetydigt afvises. DOT (transportministeriet, red.) bør ikke tillade at udsætte amerikanske flyselskaber og deres ansatte for unfair konkurrence, og bør hurtigt afvise NAI's ansøgning om beflyvning af USA,« siger Lee Moak, der er flykaptajn og formand for ALPA til Check-in.

Til BM Business

Organisationen har i længere tid truet med at gøre oprør over Norwegians model, som ifølge dem truer amerikanske piloters levebrød. Norwegian ansøgte i starten af december formelt det amerikanske transportministerium om lov til at flyve over USA på vegne af sit irske driftsselskab.

ALPA mener, at nordmændene vil udnytte registreringen i Irland til at hyre billigt personale med særlige ansættelseskontrakter, og dermed underbyde amerikanske piloter og flyselskaber.

Og den model gør det ifølge pilotorganisationen særligt problematisk, at nordmændene har fået mulighed for at købe nye Boeing 787-fly med hjælp fra den føderale Export-Import Bank, der er finansieret af amerikanske skatteydere.

norwegian liverpool

»Hvis Norwegian får tilladelse til at vælge og vrage mellem de lande, hvor selskabet etablerer datterselskaber, og beskæftiger sine flybesætninger, vil amerikanske flyselskaber blive stillet ringere i konkurrencen, fordi USA har et sæt af love og regler for sine flyselskaber. Luftaftalen mellem EU og USA var aldrig tiltænkt denne form for ordning,« siger Lee Moak til check-in.

ALPA har over 50.000 medlemmer i 32 amerikanske flyselskaber, og er dermed verdens største pilotorganisation. Organisationen har også klaget til de irske myndigheder over Norwegians model.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen