Berlingske Business

USA-valg kan sende ekstra milliard til danske rederier

Rederi
Arkivfoto. Det er ikke helt uden betydning for danske rederier, hvem der bliver den næste amerikanske præsident. Foto:

Det er ikke helt uden betydning for danske rederier, hvem der bliver den næste amerikanske præsident.

Danmarks Rederiforening skønner, at danske rederiers eksport kan øges med henholdsvis 500 millioner kroner og 750 millioner kroner, hvis frihandelsaftalerne TPP (der gælder Stillehavsområdet) og TTIP (der er en aftale mellem USA og EU) bliver vedtaget.

Det gør de imidlertid kun, hvis den kommende præsident siger god for dem, og der er forskel på de to kandidaters holdning til frihandel.

billede

- Donald Trump er den mest kritiske over for frihandelsaftaler, mens Hillary Clinton er mere nuanceret og mere afdæmpet.

- Vores forventning er, at hun vil lægge sig i samme spor som Obama-administrationen, når alt kommer til alt.

- Derfor vil chancen for, at aftalerne bliver til noget, nok være størst med hende som præsident, siger underdirektør Jacob K. Clasen.

Han understreger, at det langt fra er givet, at frihandelsaftalerne bliver til noget, hvis Clinton vinder valget.

- Der er mange parter, som har noget at skulle have sagt, og der er ingen garanti for, at kongressen eller for den sags skyld EU siger ja til en aftale.

- Men man kan omvendt sige, at hvis ikke den amerikanske præsident er med, så bliver de i hvert fald ikke til noget, siger Jacob K. Clasen.

Han og mange andre brancheorganisationer kan derfor se frem til en stor lobbyopgave, hvis Donald Trump bliver valgt.

- Vi håber på, at han vil lytte til gode argumenter, selv om det ser svært ud.

- Men vi og andre støtter af frihandel vil fortsætte med at argumentere for, at alle - og ikke kun erhvervslivet - får gavn af en sådan aftale, siger underdirektøren.

USA er de danske rederiers næststørste marked efter Kina, og søtransport af gods er en større post i eksportstatistikken end medicinalindustrien.

Obama

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen