Berlingske Business

USA og Japan går sammen i Dreamliner undersøgelse

pix-dreamliner
Boeings drømmefly Dreamliner 787 er blevet tvunget til jorden efter problemer med batterierne. Foto:

Boeings drømmefly Dreamliner 787 er, efter batteriproblemer, blevet tvunget til jorden, og nu slår USA og Japan pjalterne sammen i undersøgelsen af flyets sikkerhedsrisiko.

De amerikanske og japanske transportmyndigheder er gået sammen om at undersøge Boeings Dreamliner 787, efter et fly måtte nødlande i Japan efter problemer med batteriet. Det skriver BBC News.

Af sikkerhedshensyn er Boeings Dreamliners blevet tvunget til at holde sig på jorden, indtil det kan bevises, at batterierne ikke udgør en sikkerhedsrisiko. Repræsentanter fra Boeing arbejder sammen med folk fra Japan og nu også USA, som har sluttet sig til holdet.

Efterforskningen af Dreamliner 787 flyene bliver ledet af Japans Transportsikkerhedsudvalg og indtil de har sikret sig, at Boeings drømmefly er sikre, så er alle flyene tvunget til at holde sig på jorden. Det er dermed den største såkaldte grounding siden 1979.

pix-787

Boeings nye fly har ikke bare været ramt af problemer med batteriet, som var det, der forårsagede en nødlanding i Japan tidligere på ugen. Dreamliner-flyene har også været plaget af problemer med bremsesystemer, læk af brændstof og en brand efter et elektrisk uheld.

Nu arbejder amerikanere fra Federal Aviation Administration og det japanske Transportsikkerhedsudvalg sammen med Boeings egne folk i Takamatsu lufthavnen i det vestlige Japan for at undersøge sagen til bunds.

Boeing har investeret stort i deres Dreamliner fly, som lavprisselskabet Norwegian blandt andet har købt ind af. For at få investeringen ind igen, er det vurderet, at Boeing skal sælge 1.100 Dreamliner 787 fly over de næste ti år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen