Berlingske Business

USA-myndigheder sagsøger VW i ny skandalesag efter snyd

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-LITIGATION-POLLUTION-VOLKSWAGEN
Arkivfoto: Volkswagen logo. Foto:

Reklamer fra Volkswagen har bedraget de amerikanske forbrugere, mener forbruger- og konkurrencemyndigheder.

San Francisco: De amerikanske forbruger- og konkurrencemyndigheder (FTC) sagsøger Volkswagen for i annoncer at have promoveret deres dieselbiler som miljøvenlige, når de i virkeligheden udleder flere partikler, end test af bilen viser.

Sagen er blot den seneste af en lang stribe søgsmål mod den tyske bilgigant.

26BUStesla-side-3-115916.jpg

FTC har indbragt sagen for en domstol i San Francisco med påstand om, at amerikanske forbrugere må lide skader for milliarder af dollar på grund af den tyske bilproducents bedrag.

En talskvinde for Volkswagen siger, at man har modtaget søgsmålet. Man samarbejder fortsat med de amerikanske myndigheder, siger Jeannine Ginivan.

Volkswagen har for længst erkendt, at man har snydt med software, der sminker massivt på udledningen af NOx-partikler.

FILE GERMANY ECONOMY VW

Det blev sidste år opdaget af amerikanske myndigheder, og siden har skandalen bredt sig til hele verden. 11 millioner dieselbiler er omfattet, også biler solgt i Danmark.

I januar sagsøgte det amerikanske justitsministerium den tyske bilproducent for 46 milliarder dollar.

vw

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen