Berlingske Business

Unge tager styringen i kamp mod trafikulykker

Projekt Speedbusters i Ejby på Fyn giver svaret: Ved at glemme alt om traditionelle kampagner med løftede pegefingre

og lade det være de unges projekt at skabe større trafiksikkerhed.





Bag projektet står Ejby Kommune og

Tryg i Danmark. For et år siden søsatte Ejby Kommune sammen med Tryg i Danmark, Vejdirektoratet og Tryg Forsikring et

projekt, der skulle få unge i Ejby til at køre sikkert i trafikken. Baggrunden var uhyggelig nødvendighed.


Statistikken

talte sit eget, triste sprog: Der var ca. 50 pct. flere trafikulykker med unge involveret i Ejby end gennemsnitligt i resten af landet.


-

Vi måtte altså gøre noget, men det var en opgave, vi ikke kunne løfte alene. Jeg er glad for, at Tryg i

Danmark sagde ja til at deltage. Men jeg er mindst lige så glad for den opbakning, projektet har fået blandt de unge i

Ejby, siger Ejbys borgmester Claus Hansen.


Resultaterne fra det første år med Speedbusters fremlægges om kort

tid, idet de unge vil præsentere, hvad de foreløbig har fået ud af projektet.


- De fleste unge i Ejby kender

nogen, der er blevet kørt ihjel i trafikken. Derfor er det fedt at være med i et projekt, hvor vi kan være med

til at gøre en forskel. Det er jo kun os selv, der kan gøre noget ved problemet, fortæller Louise Christensen,

der er 21 år og Speedbuster.


Speedbusters skal køre over en fireårig periode i Ejby, hvorefter Tryg i Danmark

tager stilling til, om projektet skal udbredes til andre kommuner.


- Det første år er altid afgørende for

vores projekter. Det handler om at komme godt fra start, og projektet skal formes og udvikles. I tilfældet Speedbusters har

vi været ekstra spændte, fordi projektet stod og faldt med de unges engagement. Det har derfor været fantastisk

at se den store opbakning, projektet har fået af de unge i Ejby. Det har vist sig at være det helt rigtige at lade de

unge selv udvikle og styre Speprojektet, siger Trine Heidemann fra Tryg i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen