Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Uklare meldinger fra Esplanaden

Uklare meldinger fra Esplanaden - 1
Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen ser ud til at være parat til priskrig. Foto:

Topchef Nils Smedegaard Andersen og bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen melder umiddelbart vidt forskelligt ud i forhold til koncernens fokus. Analytikerne tolker det som om, at de sender signaler til forskellige modtagere.

Har bestyrelsesformanden og den administrerende direktør hos A.P. Møller – Mærsk ikke stemt tingene af med hinanden, inden de melder ud i pressen?

Ved første øjekast kunne noget tyde på det, når man læser dagens udgave af dagbladet Børsen og sammenholder det med et interview i Berlingske Business, der er tre og en halv måned gammelt.

Men flere analytikere mener ikke, at det der umiddelbart ligner modsætningsfyldte kommentarer bunder i uenighed mellem frontfigurerne i henholdsvis direktionen og bestyrelseslokalet.

Pram: Vi skal være nummer ét

I et interview med Berlingske Business den 3. maj i år under overskriften ”Mærsk rede til at opgive førstepladsen” gør bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen det klart, at det absolut vigtigste for virksomheden i disse år er at sikre en stærk indtjening.

”(…) Vi skal være nummer ét blandt de selskaber, som kunderne efterspørger, fordi vi er bedst på pris, service og kundeperformance. Det giver indtjening, og det er det, som vi vil måles på. Så er det lidt lige meget, om vi er nummer et, to eller tre,” sagde han.

Betyder det, at I har skiftet strategi fra målsætningen om at være størst?

”Det har aldrig været og er heller ikke i dag vores målsætning at være nummer ét blot for at være nummer ét. Afgørende har været at have en størrelse, så vi kan have konkurrencedygtige enhedsomkostninger og yde vores kunder en god service,” svarede formanden dengang.

Lang vej til gode rater

I dag i Børsen lyder der lidt andre toner fra Nils Smedegaard Andersen i et interview med Børsen.

”Vi er jo verdens største containerrederi. Vi har en god service, vores kunder er tilfredse, og vores skibe sejler til tiden. Så det er klart, at vi vil jo ikke tillade, at nogen tager vores markedsandele ved systematisk at underbyde vores priser. Så hvis det er det, det kommer an på, så er vi også klar til at tage en kamp på priserne,” siger topchefen og følger op:

”Vi har besluttet os for at følge markedet, så vi ikke taber markedsandele, fordi vi er ude af trit med den prisdannelse, der er på markedet. Så vi har fulgt markedet og dermed også mindst holdt vores markedsandel. Nu prøver vi så at sætte raterne op, og i øjeblikket ser det ud som om, det lykkes rimelig godt. Men der er selvfølgelig lang vej op til rater, hvor containerindustrien kan tjene rigtige penge.”

SIgnaler

Analytiker Dan Togo Jensen fra Handelsbanken mener ikke, at man skal overtolke på modsætningsforholdene.

”Jeg læser det som om, at Smedegaard sender et kraftigt signal til konkurrenterne om, at de ikke bare ugeneret kan tage kunder fra Mærsk ved at sænke priserne. Så ved at sige klart, at de går med ned i pris, så kan det være at konkurrenterne vil undlade at presse raterne yderligere ned,”siger han og tilføjer, at han ikke forventer, at raterne skal længere ned. ”Jeg mener ikke, at man skal se det som om, at der er modstrid mellem formand og CEO, eller at de har skiftet strategi. Det handler om at sende signaler og for Pram Rasmussen har det været vigtigt at indskærpe, at indtjening er altafgørende, mens Smedegaard har skullet sende en advarsel til konkurrenterne,” siger han.

Commodity-vare

Heller ikke Finn Bjarke Petersen fra Nordea oplever, at der nødvendigvis er uenighed på Esplanaden.

”Sagen er den, at container-markedet i dag er en commodity-vare (standardvare, red.) og derfor er du pris-tager ikke pris-sætter. Med andre ord så er Mærsk nødsaget til at gå med ned i pris, når markedet falder, så derfor mener jeg at Smedegaards kommentarer er forholdsvis logiske,” siger han.

”Mærsk behøver jo ikke være de første til at sætte priserne ned, så derfor kan de jo godt fokusere benhårdt på indtjeningen og samtidig kæmpe for deres markedsandele,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen