Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Uenighed om sikkerhed, efter at fly løb tør for brændstof over Grønland

26BUSHAVARI-144329.jpg
Privatflyet af mærket Piaggio, der i 2009 måtte nødlande på Grønlands indlandsis syd for Søndre Strømfjord, fordi flyet løb tør for brændstof. Flyet blev smadret, og piloten over­levede kun ved et rent held, fordi flyets forende mirakuløst kurede hen ad isen. Foto: Havarikommissionen

En pilot overlevede i 2009 en dramatisk nødlanding på Grønlands indlandsis ved rent held. Men havariinspektørs anbefaling om bedre samarbejde mellem luftfartsmyndigheder for at udvide flykorridorer over Nordatlanten blev strøget af Havarikommissionens ledelse.

Et privatfly af mærket Piaggio måtte i 2009 nødlande på Grønlands indlandsis syd for Søndre Strømfjord, fordi flyet løb tør for brændstof. Flyet blev smadret, og piloten over­levede kun ved et rent held, fordi flyets forende mirakuløst kurede hen ad isen med piloten i god behold ­indeni.

Tilbage i 2009 blev forhenværende havariinspektør Lars Christoffersen undersøgelsesleder på havariet og ­rejste til Grønland for at undersøge omstændighederne omkring ulykken. I sin endelige rapport argumenterede han blandt andet for, at Havarikommissionen skulle anbefale et bedre samarbejde mellem Canadas, Grønlands, Norges og Islands flyveledelser, der kontrollerer luftrummet i området.

26BUS20011008-111013-6-1551.jpg

Luftrumskapaciteten kunne efter hans vurdering øges ved fortsat udvikling og implementering af et nyt »radar system«. Systemet var under test og baseret på information sendt fra flyene, og Lars Christoffersen ­anbefalede, at testen med det nye system blev speedet op.

»Hvis der havde været tilstrækkelig kapacitet i luftrummet over Nordatlanten, ville det være mærkeligt, hvis Piaggioen ikke havde ­fået den ønskede flyvehøjde – og dermed undgået at forulykke,« siger Lars Christoffersen til Berlingske. Samtidig anbefalede han et bedre sam­arbejde mellem flyveledelserne i ­Canada, Grønland, Norge og Island. Men begge havariinspektørens anbefalinger blev strøget fra rapporten om ulykken i Grønland af Havarikommissionens chef Martin Pug­gaard til Lars Christoffersens store fortrydelse:

»Piloter, der flyver over Nord­atlanten, er stadig usynlige for flyvelederene, fordi der ikke er radardækning. Situationen er i dag den den samme, som da Piaggio’en forulykkede. Fly vil stadig ikke altid kunne få tildelt den ønskede flyvehøjde. Det resulterer i øget brændstofforbrug, mindre brændstofreserve og dermed risiko for at løbe tør,« siger Lars Christoffersen.

Mandag - Martin Puggaard

Lars Christoffersen blev afskediget af Havarikommissionens chef Martin Puggaard i 2013 som »uegnet« til sit arbejde. I 2015 kendte Københavns Byret afskedigelsen uberettiget.

Martin Puggaard ønsker ikke at kommentere sagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen