Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Uenighed om Dash 8-havari endte i fyring

24INDDASH8-155902.jpg
Besætningen fra Iceland Air kom i 2011 helt på afveje, da et på et Dash 8-fly skulle landes i grønlandske Nuuk. Ingen kom alvorligt til skade, men ulykkens lange efterspil var med til at koste en erfaren havariinspektør jobbet. Foto: Leiff Josefsen

Erfaren havariinspektør holdt fast i sikkerheds- anbefalinger, der skulle hindre tilsvarende flyulykker i fremtiden efter et havari i Grønland. Uenighed om anbefalinger efter ulykken var medvirkende til, at inspektøren blev fyret.

I 2011 forulykkede et Dash 8-fly fra Air Iceland i Nuuk på Grønland. Flyet landede hårdt og skred ned ad landingsbanen med knækket landingsstel. Heldigvis kom ingen om bord alvorligt til skade.

To erfarne inspektører fra Havari­kommissionen, Lars Christoffersen og en kollega, rejste til Reykjavik og Nuuk for at undersøge omstændighederne omkring havariet og sikre sig flyets »sorte bokse«.

xx

I foråret 2013 var de to inspektører klar til at lægge sidste hånd på rapporten om havariet i Nuuk. Under arbejdet kritiserede Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, deres 115 sider lange rapports detaljeniveau, tidsforbruget og »afledte budskab«.

Kritikken fremgår af retsdokumenter fra Københavns Byret i en sag om uberettiget fyring af havariinspektør Lars Christoffersen. Martin Puggaard forlangte, at Lars Christoffersen kortede i længde og detaljerigdom og var langtfra tilfreds med havariinspektøren indsats.

22BUSMerete-Ager-160158.jpg

»Jeg forstod ikke Martin Puggaards indvendinger. Jeg havde analyseret, hvorfor piloterne afveg fra Air Icelands standard-procedure for landing. Der var gået lidt cowboy-flyvning i den,« siger Lars Christoffersen til Berlingske.

24BUSMartin-Puggaard-140133.jpg

Lars Christoffersen oplyser, at han bl.a. havde anbefalet, at man fremover sikrede sig, at piloterne ikke blot kendte til procedurerne for landing, men også fulgte dem. Air Iceland havde sagt god for rapporten, og flyselskabets egen sikkerhedsafdeling nåede siden selv frem til samme konklusion.

»Jeg fik ikke anbefalingen med i rapporten. Martin Puggaard mente, at det var til skade for et andet land, hvis man skrev sådan noget. Det hele endte i en diskussion, hvor jeg blev affærdiget og personligt angrebet af Martin Puggaard,« siger han.

Martin Puggaard valgte til sidst selv at tage sagen, og Lars Christoffersens rapportudkast blev skåret ned fra 115 til 70 sider og renset for sikkerhedsanbefalinger, inden den blev publiceret i 2013.

Mandag - Martin Puggaard

I august 2013 blev Lars Christoffersen fyret. Ledelsen fandt, at han var uegnet til at efterleve ledelsens indstillinger og instrukser, og at hans opgaveløsning var af mangelfuld karakter. I 2015 kendte Københavns Byret fyringen af Lars Christoffersen for uberettiget.

Martin Puggaard ønsker ikke at udtale sig om sagen med Dash 8-­ havariet på Grønland.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen